Instagram

Årets jurygeneral varsler endringer

Posted: February 1, 2012

– Da jeg ble spurt om å bli fotsoldaten til Helge Tennø i 2011 og deretter jurygeneral for årets Gulltaggen, måtte jeg tenke meg litt om, forteller Mona Jensen som til daglig jobber med forretningsutvikling og strategisk rådgiving i Jimmy Royal. – Den type oppgave medbringer et visst ansvar både i forhold til å sette sin signatur på Gulltaggen, men også i forhold til å forvalte en norsk kommunikasjonsbransje i stor forandring. Etter hvert ble det ganske klart for meg at dette var en unik mulighet til å påvirke fokuset og retningen bransjen vår går i. Så da ble det ja!

Store endringer

– Det er blitt gjort ganske store grep for at Gulltaggen 2012 skal kunne forsterke sin posisjon som en av de viktigste arenaene for å inspirasjon, diskusjon og oppmerksomhet rundt det som uvikles av kommunikasjon i Norge. I tillegg åpner vi i år de fleste kategoriene for Nordiske bidrag, fordi det er helt naturlig å måtte sammenligne seg med og bli inspirert av det våre naboland utvikler innenfor samme bransje.

Vi har vridd oss bort fra å være fokusert på det digitale isolert sett, og over til å illustrere hvordan vi mener at det digitale bør være en naturlig del av en helhetlig, slagkraftig og salgsutløsende kommunikasjon. Om det er en applikasjon eller en nettside, en viral kampanje eller et spill er ikke så viktig, derfor er heller ikke kategoriene fokusert rundt valg av plattform. Alt smelter sammen, og som kommunikasjonsbransje må vi være forløpere til hvordan dagens markedsaktører skal tenke kommunikasjon og tiltak som gir dem langsiktige konkurransefortrinn.

Nye kategorier
Gulltaggen skal få frem de jobbene og miljøene som gjennom innovasjon og gjennomført tilrettelegging drar bedrifter, organisasjoner og merkevarer videre til et nytt steg i sin kommunikasjon, basert på erkjennelsen om at dagens kunder nås på andre måter enn tidligere. Vi skal vektlegge arbeider som tør å utfordre vante tanker, nettopp fordi det er dette som kan gi oss økt merverdi eller helt nye produkter og tjenester i fremtiden. Derfor tester vi ut en helt ny kategori i år, Startups, der årets Disruption og Innovasjon kan meldes på.
Jeg håper endringene i år vitner om at Gulltaggen ønsker å være mer enn et utstillingsvindu for tradisjonell, digital kommunikasjon fra Oslo. I år håper jeg enda flere miljøer har lyst å være med på å gjøre Gulltaggen interessant og inspirerende ved å melde på sine bidrag, små som store, avslutter hun.

Mona har bakgrunn som siviløkonom fra NHH med erfaring fra PriceWaterCoopers som analytiker, før hun valgte å fokusere på identitet/merkevarebygging og interaktive medier som rådgiver i Ringnes, Bleed og Apt inntil hun var med å grunnlegge Jimmy Royal i 2006, der hun har vært daglig leder og rådgiver frem til 2012. Nå jobber Mona med fokus på forretningsutvikling og strategisk rådgiving i Jimmy Royal. I tillegg er Mona konseptutvikler og medeier i Fribi AS, startupen signert Jimmy Royal. Hun er også en av initiativtakerne til Rocket Science, inkubatorsatsningen til Jimmy Royal.

 

Bilde: Mona Jensen (Jimmy Royal)

 

Tags: , , , ,