Instagram

Bli kjent med årets juryledere!

Posted: February 20, 2012

Møt Anne-Signe Fagereng, Online marketing manager i FINN.no og juryleder for kategorien Beste søkestrategi under årets Gulltaggen Award. – Bak en god søkestrategi ligger godt håndverk og mye kompetanse – både teknisk og analytisk. Vi har også sett noen morsomme eksempler på kreativ søkemotormarkedsføring, og i år håper jeg å se jobber som kombinerer det gode håndverket og de lekne ideene som gjør at merkevaren skiller seg ut i et stadig mer folksomt landskap, forteller Anne-Signe.

Navn: Anne-Signe Fagereng
Stilling: Online marketing manager

Firma:  FINN.no

Juryleder for kategori: Beste søkestrategi

Kort bio: Har kjøpt og solgt utallige søkemotoroppføringer gjennom årene. Det har vært en spennende og fascinerende reise fra Overture via bigmouthmedia til Google. Nå er jeg så heldig å jobbe med en av landets morsomste merkevarer, FINN.no. Her jobber jeg med hele spennet i mediestrategien  – fra Twitter til TV. Som statsviter og økonom fra University of Edinburgh anser jeg meg heldig som tilfeldigvis har havnet i en bransje med så mye sydende moro som denne!

1. Hva er dine tanker rundt kategorien du skal være juryleder for?

Med en eventyrlig vekst de siste årene er søk en kategori som virkelig har tatt sin rettmessige plass på den digitale markedsføringsarenaen. Det reflekteres ikke bare i økte markedsandeler, men også gjennom at de tradisjonelle mediebyråene virkelig tar kanalen på alvor og satser med tunge ansettelser og nødvendige tilpasninger i sine organisasjoner. Det er en viss fare for at noen forsøker å løpe videre til det neste store uten å ha mestret søk skikkelig, men her er det fortsatt store investeringer og fantastiske resultater å høste i lang tid framover.

Bak en god søkestrategi ligger godt håndverk og mye kompetanse – både teknisk og analytisk. Vi har også sett noen morsomme eksempler på kreativ søkemotormarkedsføring, og i år håper jeg å se jobber som kombinerer det gode håndverket og de lekne ideene som gjør at merkevaren skiller seg ut i et stadig mer folksomt landskap.

2. Hvorfor er det viktig for bransjen å være synlig på Gulltaggen?

Det er her det skjer, og det er her vi samles for å trekke de store linjene videre.

3. Hvilke forventninger har du til årets Gulltaggen?

Talere som gir oss de virkelig store perspektivene. Og andre talere som gir oss konkrete tips vi kan teste ut ved pulten neste dag.

Engasjerte jurykolleger, kreative sponsorer, nysgjerrige deltakere og høyere kvalitet enn noensinne på jobbene som mottar de gjeve Gulltaggene.

4. Hva er den viktigste trendutviklingen i 2012?

Jeg tror absolutt at 2012 vil stå i smarttelefonens og nettbrettets tegn. I jula var én av ti besøk på FINN.no fra en iPad – bare ett år etter Norges-lanseringen! Dette fører med seg både utfordringer og muligheter for medier og annonsører.

5. Hva er de største utfordringene for bransjen fremover?

Det må gjøres en skikkelig innsats for å tilpasse reklame på nett til brukernes nye hverdag med iPads og touch-telefoner. Effekten opprettholdes nok ikke ved bare å tilpasse annonsedimensjoner, men man må tenke nytt og nyttig i forhold til økende bruk av applikasjoner for eksempel.

En annen utfordring for mange aktører vil være å komme fram til en standard for effektmålinger som er ”bra nok”. Mye kan måles, men ikke alle kommunikasjonseffekter kan plukkes opp selv med de mest sofistikerte kombinasjoner av klikk, visninger, view-throughs og cookie-teknologi. Webanalyse er et fantastisk innsiktsverktøy, men målet må være den perfekte balanse mellom det å lære av tidligere tiltak og å tenke helt nytt. Mellom kompetent optimering på mikronivå og de store ideene.

MELD PÅ BIDRAG HER

HUSK! Fristen for å melde på bidrag til Gulltaggen 2012 er 12. mars.