Instagram

Bli kjent med Hans Petter Eikemo

Posted: February 24, 2012

Hans Petter Eikemo er konseptutvikler og rådgiver samt grunnlegger av Ideon, og juryleder for Beste nordiske elevarbeid under årets Gulltaggen Awards. – Blåøyd entusiasme tråkker vei ut av fastgrodde tankesett. Studentene følger våre fotspor samtidig som de våger å bryte ut av låste rutiner og jager oss ut av komfort sonen. Bransjen og annonsørene kan lære mye av eksperimentviljen i elevarbeidene, forteller Hans Petter.

Navn: Hans Petter Eikemo, @hpeikemo
Stilling: Konseptutvikler og rådgiver samt grunnlegger av Ideon

Juryleder for kategori:Beste nordiske elevarbeid

Hva er dine tanker rundt kategorien du skal være juryleder for?
I elevarbeid-kategorien behøver ikke arbeidet være realisert. Noe som skaper et fantastisk spennende univers hvor idéen bare er begrenset av skaperne. Innsendelsene spenner fra mangfoldig-million-kampanjer for multinasjonale til enkle grep for butikken på hjørnet. Og omvendt.
Geniale idéer i alle størrelser har mulighet til å vinne så lenge de er forankret i realitet og strekker seg etter stjernene.

Hvorfor er det viktig for studenter å være synlig på Gulltaggen?

Blåøyd entusiasme tråkker vei ut av fastgrodde tankesett. Studentene følger våre fotspor samtidig som de våger å bryte ut av låste rutiner og jager oss ut av komfort sonen.
Bransjen og annonsørene kan lære mye av eksperimentviljen i elevarbeidene. Hva er det verste som kan skje når det gjøres med rene hensikter.  Hva er det beste som kan skje? Oppsiden enorm når vi er modig, og engasjerer, og begeistrer.

Hvilke forventninger har du til årets Gulltaggen? 
Konferansen har overgått seg selv hvert år og er på høyde med det beste i verden.
Hva er viktigste trendutvikling for 2012?
Jeg håper at enda flere merkevarer bygger et verdisett inn i produktet sitt, ikke som en fasade som er fin å snakke om men som god og bærekraftig forretningssans. Og ikke bare rundt penger, etikk og planet. Det kan være sommerfugler i magen, selvtilliten til jenter, og mennesker til Mars.
Når verdiene er troverdig kan vi skape kommunikasjon som knytter uslitelige bånd til mottakeren.
Hva er de største utfordringene for bransjen fremover?
Kortsiktighet.
For mange flinke mennesker gjør en dårlig jobb fordi de har for mye å gjøre –og løper til neste kampanje så snart den forrige er lansert uten å styre skipet når det endelig er sjøsatt.
I stedet for å gjøre bare for å gjøre –kan vi prøve å gjøre ting som betyr noe.
Alltid justere kursen og forbedre gradvis og kontinuerlig. Samtidig sende ekspedisjoner i flere retninger for å utforske mulighetene godt utenfor komfort sonen.
HUSK! Fristen for å melde på bidrag til Gulltaggen 2012 er 12. mars