Instagram

Bli kjent med Joachim Levin

Posted: March 6, 2012

Joachim Levin jobber til daglig som forretningsutvikler og digital rådgiver i Nye Hoder /Kloke Hoder, og er i år juryleder for Årets innovasjon under Gulltaggen Awards, – en av de viktigste kategoriene i årets Gulltaggen, i følge jurylederen selv.

Hvem er Joachim Levin? 

I 1999 startet Joachim Apt, og han har siden det arbeidet som daglig leder, konsulent og deretter kreativ rådgiver i byrået frem til 2010. I perioden hadde han mange kunder og prosjekter med å utvikle nettbaserte konsepter, strategier, merkevarebyggende og andre kreative løsninger. Av kunder hadde han blant annet NHO, Telenor, Djuice, Statoil, McCann, Dinamo Kommunikasjonshus, Kitchen Reklamebyrå, Scandinavian Design Group, Orkla, Innovasjon Norge, Visit Norway, Norsk Tipping, Tine, Volkswagen, Hyundai, World Health Organization, Toyota, Rica Hotels, Utenriksdepartementet, Posten Norge, Jordan, Fun Light, Grandiosa, GET, PLAN Norge, Nidar (Smash, Laban), Yr.no, Visit Denmark, Jotun, NRK, Ringnes, Norges Kreative Fagskole, Vinmonopolet, Stay.com, Helly Hansen, Norsk Rikstoto og DnBNOR.

Fortiden er han partner i rekrutteringsbyrået Nye Hoder og rådgivingsselskapet Kloke Hoder og fungerer som forretnings- og konseptutvikler samt digital rådgiver. I tillegg til dette er han også grunnlegger av industridesignbyrået StokkeAustad.

 Årets innovasjon

– Årets innovasjon mener jeg er en av de viktigste kategoriene i årets Gulltaggen, både fordi det skjer så mange nyvinninger som påvirker oss i vårt daglige liv men også fordi de arbeidene vi skal vurdere – og måten vi gjør det på, vil inspirere til å fortsette utviklingen mot stadig bedre, mer hensiktsmessige og funksjonelle løsninger, forteller Joachim

 

-Tar den digitale bransjen på alvor

– Gulltaggen er uten sammenlikning den arenaen vi har her i Norge som tar den digitale bransjen på alvor og viser frem de beste arbeidene vi har gjort, både ut mot bransjen her i landet, men også mot utlandet, forteller Joachim. – Mine forventninger er høyere i år enn tidligere. Dette skyldes at fokus er endret, definisjonen av kategoriene er tydeligere og samtidig mer åpne samt at det har kommet inn noen friske tanker ift gjennomføring av arrangementet. Jeg applauderer det.

Trender 2012: Skape god kommunikasjon

– Jeg mener det uten tvil er kombinasjonen av allerede eksisterende teknologier som igjen gir langt flere muligheter til å skape god kommunikasjon. Måten vi forholder oss til at kommunikasjonsflater skal spille sammen har vi bare begynt å utforske. At vi nå omtrent alle har smarttelefoner, konstant nettilgang og dermed til enhver tid tilgjengelig all tenkelig informasjon påvirker oss mer enn vi tror. Samtidig åpner dette opp for at nye faglige nisjer, nye byråer og tanker finner sin plass i bransjen. Jeg ser at det pga dette skapes nye samarbeid på tvers av faglig kompetanse og det tror jeg er særdeles fruktbart.

Ikke glem påvirkningen bransjen kan ha.

-Personlig mener jeg de største utfordringene vi har er å ikke glemme hvilken påvirkning all reklame og kommunikasjon har på mennesker. Jeg opplever at vi fokuserer mer og mer på kommersielle konsepter som skal flytte varer og skape omsetning og har lett for å overse hvilket ansvar vi som kommunikatører har. Noen byråer er ekstremt flinke til å fortelle gode historier og bevege mennesker emosjonelt med gjennomtenkte, nyskapende løsninger av høy kvalitet, andre synes overse dette fullstendig og gjør stor suksess med å masseprodusere de samme konseptene igjen og igjen. Det er synd. Jeg tror ikke det er lenge til vi som forbrukere kommer til å kreve å bli snakket til på en annen måte og da vil naturlig nok enkelte miljøer i bransjen være langt bedre rustet enn andre.

 

MELD PÅ BIDRAG HER! Fristen er allerede 12. mars