Shortlist: Disse kjemper om Gulltaggen!

Gulltaggen Awards har det siste året gjennomgått store forandringer, noe som påvirker både kategoriene og prisstrukturen i årets konkurranse. Nytt av året er at Shortlist erstatter tidligere sølv, bronse og diplom. Shortlist henger høyere og er nok kanskje vanskeligere å oppnå, men er nettopp derfor en pris i seg selv. Men de er også finalistene til å kjempe om den gjeveste prisen, nemlig den nydesignede Gulltaggen statuetten!

 

– Det er blitt gjort store grep for at Gulltaggen 2012 skal kunne forsterke sin posisjon som en av de viktigste arenaene for inspirasjon, diskusjon og oppmerksomhet rundt det som utvikles av kommunikasjon i Norge, forteller Mona Jensen, årets Jurygeneral i Gulltaggen Award.

Vil fremme det unike

Bakgrunnen for endringene i prisstruktur er ønsket om å kunne gi juryene større frihet til å diskutere og vurdere helt ulike bidrag innenfor samme kategori. Ulike digitale plattformer med ulike forutsetninger skal i utgangspunktet kunne ha samme forutsetninger til å hevde seg. Det sentrale for årets juryeringsarbeid har vært å fremme det som gjør de ulike løsningene gode og unike i sin art, uavhengig av størrelse eller bransjekategori.

Følgende nye inndeling erstatter tidligere prisstruktur:

  • Shortlist Gulltaggen 2012
  • Gulltaggen 2012
  • Gulltaggen Grand Prix 2012

 

Høyt nivå

– Juryen fikk en vanskelig oppgave i å velge ut de gjeveste jobbene i kategorien “Kampanje liten”. Dette var en kategori med mange innsendelser  og høy kvalitet. Det var stor variasjon i utfordringer, budsjetter og kanalvalg. Juryen ønsker derfor å gi en ekstra honnør til alle de nominerte. Gratulerer, sier Jens Petter Aarhus, juryleder for kategori Kampanje liten.

Årets disruption

– Disruptive er en ny kategori i Gulltaggen, derfor var det spennende å se hvilke bidrag som kom inn. Det var mange gode bidrag som ble vurdert, og selv om juryen var bredt sammensatt, ble den raskt enig om at det var to forslag som klart skilte seg ut. Begge disse forslagene har klare disruptive elementer, og potensial til å snu en verdikjede opp ned eller utfordre en markedsleder, sier Gunnar Sælleg, juryleder kategori Årets disruption.

Digital tagg

Alle som er shortlistet vil motta en digital tagg, som man kan bruke i eget markedsmateriell og på egen hjemmeside, og er et kvalitetsstempel.

Ingen gull i kategori Beste identitetsstrategi

En jury kan i samråd med jurygeneral beslutte at det ikke skal deles ut Gulltagger i en kategori dersom kvalitetsnivået tilsier dette. Nettopp dette skjedde i kategorien Beste identitetsstrategi.

– Beste identitetsstrategi er en veldig spennende – og omfattende – kategori, med dessverre for få innsendte arbeider.  Juryen etterlyser arbeider som i større grad tydeliggjør hva strategien er, og hvordan man har svart på den. En identitetsstrategi for digitale medier handler om å realisere potensialet som finnes i en bedrift, gjennom målrettede, innovative og gjennomarbeidede løsninger som gir bedriften langsiktige konkurransefortrinn og styrker merkevaren. Håndverk, brukskvalitet og tilgjengelighet er forventede elementer i dette – men denne kategorien er langt større enn det. Vi vet at nettopp disse arbeidene finnes der ute, og håper å se flere neste år, sier Kjell Reenskaug, juryleder i kategori Beste identitetsstrategi.

SE HELE SHORTLISTEN HER!

Gulltaggen app

I dag lanserer vi også Gulltaggen appen, som vil være et nyttig verktøy for alle som har interesse for hva som skjer på Gulltaggen i år. Her har vi også publisert shortlist, og den vil oppdateres med vinnere, tweets, blogginnlegg, nyheter og mye mye mer.

Appen er tilgjengelig i appstore. Les mer her!

Bestill billetter

Du kan fortsatt bestille billetter til årets Gulltaggen konferanse! Prisutdelingen er utsolgt i hovedsalen, men vi har gjort sidesalen tilgjengelig, hvor det vil være live overføring fra hovedsalen på storskjerm.

Bestill billetter her