Bli kjent med Eva Sannum

Eva-Sannum-2 Navn: 
Eva Sannum
 Stilling: 
Tekstforfatter
 Firma: 
Try/Apt
 Juryleder for kategori: ATTENTION

 

Hva er dine tanker rundt kategorien du skal være juryleder for?

Det har nærmest blitt en selvfølge på digitale jobber å skaffe oppmerksomhet utenfor betalte flater. I alle fall utenfor synlige betalte flater – selv dette er jo blitt ganske organisert. Vi kommuniserer med folk som pga teknologien bevisst kan styre unna og velge bort reklame (det tror de i alle fall selv…). Da må man finne nye måter å treffe dem på. Parallelt med dette sliter jeg litt med å akseptere at vi skal jobbe etter en ”lure folk til å tro at det ikke er reklame”-tankegang. Jeg liker best reklame som er ærlig på at den er reklame, men som gjør seg så attraktiv at folk aksepterer den. Det er også viktig å huske at det fortsatt er det folk har sett på tv som kommer opp under de vanlige samtalene med venner og familie. Ikke den sære, lille nettkampanjen.

Hvorfor er det viktig for bransjen å være synlig på Gulltaggen?

Jeg vet ikke hvor viktig det er for bransjen, men jeg tror det er viktig for byråene og enkeltutøverne i bransjen å ha noe å strekke seg etter – noe som motiverer til å sitte noen timer ekstra å flikke på detaljene, og kanskje ta den nødvendige fighten med kunden for at jobben skal skinne. Samtidig tror jeg det er veldig nyttig å skape et Gulltaggen-arrangement som er viktig både for annonsørene og reklameskaperne. Alle plattformer som kan skape faglig konstruktiv debatt og et felles utgangspunkt for hva vi anser som bra reklame, er gull verdt.

Hvilke forventninger har du til årets Gulltaggen?

Jeg håper prisutdelingen blir et ryddig og mer faglig respektfullt arrangement enn i fjor, og jeg har tro på at de nye kategoriene kan hjelpe til med dette. Det faglige seminaret er jo som alltid avhengig av foredragsholderne man klarer å skaffe. Her synes jeg Gulltaggen ofte har vært veldig flinke.

Hva er den viktigste trendutviklingen i 2013?

At alt må fungere på alle flater og skjermer. Når 70 % av nettbruken skjer på mobilen, må vi idémessig forholde oss til at alt skal funke på en liten iPhone-skjerm. I tillegg er resultater av reklame blitt så gjennomsiktig nå. Ikke bare for mediebyråene og spesielt interesserte. Både reklameskaperne og kundene kan til enhver tid følge med på respons, klikkrate, konvertering osv. og justere kampanjen fortløpende. Jobben er ikke sluppet når vi går på trykk, slik det var før i tiden. Det skjerper oss, og er utrolig mye morsommere. I tillegg ser jeg nå at selv kundene innser at for mye kommersielt mas på facebook kan virke mot sin hensikt. Det er jo en lettelse. Kanskje vil 2013 avsløre at facebook får en konkurrent? Jeg håper i det lengste!

Hva er de største utfordringene for bransjen fremover?

Jeg tenker at vi må ta et visst ansvar for å tvinge folk over på nyere enheter og versjoner av programvare, så vi slipper å sitte herfra til evigheten og lage alle jobber i 20 ulike versjoner. Ellers kan jeg sitere min kollega Anders Holm på at ”det er et dårlig tegn for bransjen at det er lettere å få tak i en ekspert på sosiale medier enn det er å få tak i en utvikler”. Vi må bli flinkere til å vise for flinke teknologer og utviklere at reklamebransjen er et morsomt sted å jobbe, og en arena for å prøve ut ny teknologi.

Kort om Eva Sannum:

Eva Sannum er tekstforfatter & kreatør i Try/Apt. Hun er utdannet fra Westerdals, og premiert i nasjonale og internasjonale konkurranser for kunder som Volkswagen, Forbrukerrådet (Hormonsjekk), Tine, Siemens og Telenor. Jobbet tidligere i Bates, og deretter i Try i mange år med mer tradisjonelle medier, deretter de siste årene i Apt med hovedfokus på digitale flater. Sitter i Pressen Faglige Utvalg (PFU), går en langrennstur i ny & ne. Resten av tida går med til å legge livet til rette for to små gutter som stort sett alltid har som mål å få spille mer på iPad’en.

 

Følge Eva Sannum på Twitter

 

, , , , , , ,