Her er juryen

DennisTUnder ledelse av Jurygeneral Dennis Tönnkvist (Senior Art director, Try/Apt) skal 58 personer fordelt på 7 juryer kåre det beste innenfor interaktiv kommunikasjon i året som har gått.

Årets jury får en helt spesiell plass i Gulltaggens historie, mener Tönnkvist:

– Det har aldri vært vanskeligere å bli en del av Gulltaggen-juryen som i år. Denne juryen kommer til å diktere hvordan Gulltaggen blir fremover og er derfor den viktigste juryen på lenge.

I tillegg til at juryen må forholde seg til et helt nytt sett med kategorier og kategoribeskrivelser, vil de også måtte komme til å juryere svært ulike typer jobber opp mot hverandre. Dette vil være tilfelle i alle kategoriene, ettersom målet med jobben i år bestemmer kategori, og ikke kanalvalg, som tidligere.

– Det har blitt lagt enormt mye tid og energi i å finne de riktige personene. Hvert enkelt jurymedlem har blitt vurdert ut i fra hvilket byrå de jobber for, personlighet, erfaring og personlig kjemi opp mot resten av gruppen. Jeg er overbevist om at dette blir bra!, sier en entusiastisk Tönnkvist.

Gulltaggen har mer enn halvert antall kategorier siden i fjor, og går fra shortlist tilbake til gull, sølv og bronse. Tönnkvist forklarer de drastiske endringene:

– Et av målene har vært å gjøre Gulltaggen viktigere, og i tillegg til å kutte i antall kategorier, deler vi i år ut både gull, sølv og bronse. Shortlist ga ikke den responsen vi ønsket, og vi har derfor valgt å gå tilbake til de tradisjonelle pallplassene. Gullvinnerne får den anerkjennelsen de fortjener, samtidig som flere blir hedret ved å komme på pallen.

GULLTAGGEN JURYEN

Kategori: INFORMATION
Juryleder: Fred Hauge (Consultant/Concept developer, Hyper)
Øvrige jurymedlemmer:
Odd Einar Hennøy (Creator, Alle Gutta)
Simen Kjær (Account Manager Digital, IUM)
Anders Christensen (Head of Interactive Services, Bekk Consulting AS)
Simen Grankel (Art director – Senior Designer, Dinamo)
Jan Thoresen (Executive Online Editor, Klikk.no)
Pelle Josephson (Consultant/CEO, DDB Oslo)
Henriette Høyer (Bates from 1. mars)

Kategori: ATTENTION
Juryleder: Eva Sannum (Copywriter, Try/Apt)
Øvrige jurymedlemmer:
Magdalena Kamøy (Creative Director, Trigger )
Jorunn Flydal (Social Business Advisor, Geelmuyden.Kiese)
Magnus Høgberg Hansen (Creative, SMFB)
Karina Hillestad (Copywriter, Mediafront)
Eirik Sørensen (Creative Director, DDB Oslo)
Marianne Høy Erikstad (Senior Brand Manager, Ringnes AS)
Karl Philip Lund (WebTeam, Netthandelen.no)

Kategori: REPUTATION
Juryleder: Lars Bjørge (Head of Digital Strategy, PHD China)
Øvrige jurymedlemmer:
Kei Toyomasu (Chief Marketing Officer, Easybring AS)
Janne Jacobsen (Marketing Director, Finn.no)
Magne Uppman (Managing Director, iProspect)
Stian Lyberg (Agency Manager, Spre)
Jens Petter Aarhus (Creative Director/Partner, Anorak)
Linda Kling (Consultant, Try/Apt)
Mathias Friis (Creative Director/Partner, Mediafront)
Anders Aakre (Creative Director/Partner, Jimmy Royale)

Kategori: ACTIVATION
Juryleder: Jørgen Gjærum (Executive Creative Director, McCann)
Øvrige jurymedlemmer:
Finn Knutsen (Creative Director, DDB Oslo)
Anders Gottlieb Nygaard (CEO/Founder, Pocket&Comms)
Hallvard Fjeldbraaten (Senior Copywriter, Kitchen)
Karine Storaker Braaten (CEO, Mobiento)
Monica Arthurson (Agency Manager, Eniro)
Trond Lyngbø (Senior SEO Strategist/Partner, Metronet)
Magnus Revang (Concept Development, Bekk Consulting)

Kategori RELATION
JurylederMats André Kristiansen (Art Director, Lemonade)
Øvrige jurymedlemmer:
Are Sundnes (Concept Developer, Hyper)
Johan Hallesby (Strategist, Making Waves)
Ingeborg Volan (Consultant, Gamit Hill & Knowlton)
Jan Christian Fosseidbråten (Agency Manager, Los&Co)
Jørgen Helland (Consultant, Halogen)
Christian Søgaard (Client & Digital Branding Director, SDG)
Simen Eidsvåg (Creative Director/Partner, Haaland,Eidsvåg&Strøm)

Kategori: NORDISKE STUDENTARBEIDER
Juryleder: Isabelle Funck (Creative Director, Hyper Island)
Øvrige jurymedlemmer:
Jon Dranger (Head of digital, DDB Sweden)
Gro Larsson (Concept developer/Art director, Hyper)
Thale Høy-Petersen (Art Director, McCann)
Baard Gabrielson (Creative, Try/Apt)
Tom Arne Bakkemoen (Concept developer, Dinamo)
Oskar Bingager (Senior Art Director, Creuna)
Christine Calvert (Text doctor/Teacher, Norwegian School of Creative Studies)

Kategori: ÅRETS SØLVTAGG
Juryleder: Jan Finnesand (Senior Art Director)
Øvrige jurymedlemmer:
Anders Holm (Copywriter, Try/Apt)
Simen Brekken (Senior Developer, Unfold)
Christopher Einarsrud (Interactive creative & Founding Partner, Notch)
Hanne Martinsen (Art Director, Dinamo)
Ingrid Lea (Creative, McCann)
Lukas Szachanski (Digital consultant, Jimmy Royal)
Kristian Lyse (Account Director, SMFB)
Jan Ove Kjøndal (Head Of Mobile & Co-founder, Agens)

Nytt av året er også Storjuryen. Storjuryen vil bestå av jurygeneral, Dennis Tönnkvist, fotsoldat Christian Westerberg Thoresen (påtroppende jurygeneral for 2014) samt alle jurylederne (kat. 1-5). Storjuyens oppgave blir å kvalitetssikre alle metallene, samt å kåre én Grand Prix-vinner.

– I mine øyne er en verdig Grand Prix-vinner det beste av det beste som ble lagd i fjor. Den vise hvor bransjen er på vei, og den skal skape misunnelse. En Grand Prix skal få folk til å tenke ”Shit, den skulle jeg ønske jeg hadde lagd!”, avslutter Tönnkvist.