Instagram

Bli kjent med Fred Hauge

Posted: February 28, 2013

FredHauge

Navn: Fred Hauge
Stilling: Rådgiver/konseptutvikler
Firma: Hyper
Juryleder for kategori: INFORMATION

 

Hva er dine tanker rundt kategorien du skal være juryleder for?

Verdien av å presentere rett informasjon til rett person og rett tid er uvurderlig. Dagens teknologi gjør at dette både kan gjøres mer presist enn før, og at mange flere forventer å få skreddersøm, også når man besøker offentlige tjenester. Dette er et område hvor høykostland som Norge har mulighet til å forbedre produktiviteten vesentlig.

Hvorfor er det viktig for bransjen å være synlig på Gulltaggen?

Det er ikke viktig for ”bransjen” å være synlig på Gulltaggen, men å gjøre alle andre bransjer vi jobber på vegne av synlige. Jo mindre Gulltaggen smaker av å være et internt arrangement for folk som jobber med kommunikasjon, jo bedre.

Hvilke forventninger har du til årets Gulltaggen?

Tror ikke jeg kan bli mer overrasket enn jeg ble i fjor. Men ser som vanlig frem til å bli forvirret på et høyere nivå.

Hva er den viktigste trendutviklingen i 2013?

Alt blir mer mobilt, og ikke bare via mobilen, men integrert i tingene vi har på oss og omgir oss med. Dette er et sprang det er vanskelig å se alle konsekvensene av i dag.

I Hyper opplever vi også at stadig flere bedrifter etterspør digitale verktøy til internt bruk, som styringsverktøy for ledelsen eller innen opplæring av ansatte. Her kan jeg love at det skjer mye spennende!

Hva er de største utfordringene for bransjen fremover?

Det følger av svarene over. Det blir enda viktigere å få alle flater og dingser til å spille sammen, slik at jeg som bruker får gjort det jeg skal der og da. I tillegg er det en kjempeutfordring å gjøre offentlige tjenester både mer effektive og bedre for brukerne. Ikke minst innen kategorien Informasjon. Men den aller største utfordringen fremover tror jeg blir å rekruttere nok av de menneskene som har både teknologikunnskap og kommunikasjonsevne. Kort sagt: Å rekruttere nok av de folkene som er kule nok til å gå med lue inne, men kloke nok til å la være.

Kort om Fred Hauge:

Fred er utdannet innen strategi (siv.øk/MBA), men har jobbet i mer enn 20 år som kreatør og er tekstforfatter av legning. I dag jobber han som rådgiver og konseptutvikler.

For en reklamemann som husker at skalpellen var et viktig verktøy, og hvordan hierarkiet var i et tradisjonelt reklamebyrå, er det fantastisk spennende å jobbe i et miljø som Hyper hvor det ikke er noen hierarkisk forskjell mellom teknologi og kommunikasjon. Her har jeg unge kolleger som jeg lærer noe nytt av daglig. Strengt tatt burde jeg betale for å gå på jobb.

 

Følg Fred Hauge på Twitter

Tags: , , , , , ,