Instagram

Gullvinnere – DIST, SMFB og Forsbergs Skola

Posted: April 26, 2013

DIST Creative står bak kampanjen og applikasjonen Kaffekontrolløren for 7-Eleven og vant i kategorien Reputation

DIST Creative gjorde deres siste stykke arbeid blant pappkasser og flyttebokser. – Vi gjorde denne jobben i ruinene av DIST Creative, sier teamet som nå alle har flyttet over til DDB Oslo. I går ble de sammen med Bespoke, Apphuset, Animasjonsdepartementet, Notch, Isobar Norge AS, LIQUID Mobile Barcodes AS hedret for deres siste jobb: Kaffekontrolløren for 7-Eleven. Bidraget fikk også bronsje i kategoriene Relation og Activation.

 – Det jeg er mest stolt av er at appen er toveis: Det er en intern konkurranse som gjør butikken bedre, samtidig som det er bra for kunden, sier Petter Gulli, nå Creative Planning Director i DDB Oslo.

Da teamet mottok prisen, var det ikke første gang DIST Creative var på scenen torsdag kveld, Årets Sølvtagg gikk også til det nedlagte byrået.

Dette sa juryene i sin begrunnelse av Kaffekontrolløren:

REPUTATION

Årets jury hadde mange diskusjoner underveis, men en jobb skilte seg ut fra første stund som en verdig vinner. Vi mener årets vinnerjobb bør studeres nøye av både kunder og byråer som eksempel til etterfølgelse for hvordan det digitale endrer reglene for hvordan omdømme kan bygges. Jobben er innsiktsfull, tydelig kommunisert, ekstremt relevant og løser et omdømmeproblem på en måte som er vanskelig å se at kunne vært løst uten digitale virkemidler. Når jobben i tillegg både baserer seg på sterk involvering fra både kunder og ansatte, samt at inndrager til løsningen er selve produktet, har vi en digital jobb som ikke bare er strategiskt kreativ og elegant, men også svært effektiv.

Øvrige metallvinnere i Reputation-kategorien:
Sølv: Jakten på Dypet
Av: Try/Apt
Kunde: Norsk olje og gass

Bronsje: Geox Amphibiox
Av: SMFB
Kunde: Geox

Bronsje: Local heroes of Norway – Flyhalevalgkampen
Av: Kitchen Reklamebyrå
Kunde: Norwegian

Nominerte i Reputation-kategorien:
#verdtåforsvare
Av: Hyper
Kunde: Forsvaret

IKEA TEKSTILSTIPEND
Av: SMFB
Kunde: IKEA

SMFB med jobben Geox Amphibiox for Geox vant gull i kategorien Information

SMFB og produksjonsbyråene Stink Digital og Stink TV kom til stor applaus opp på scenen som vinner i Information-kategorien i går. Bidraget fikk også bronsje i kategorien Reputation.

Dette sa juryen i sin begrunnelse av Geox Amphibiox:

INFORMATION

Årets gullvinner i kategorien Information går til en jobb med solid bakkekontakt og fremragende håndverk. Den har en tydelig og relevant idé og tar brukeren med på en lærerik digital fottur. Jobben viser hvordan helhetlig bruk av digitale virkemidler kan heve tørr produktinformasjon til sterk merkevarebygging. Årets gullvinner i kategorien Information går til en jobb som juryen tror vil holde vann også i et fuktig område som Cannes.

Øvrige metallvinnere i Information-kategorien:
Bronsje: Extreme City Makeover Bodø
Av: Creuna
Kunde: Bodø Kommune

Nominerte i Information-kategorien:
“Bli født på ny” og “NM i bistand”
Av: Gambit Hill og Knowlton Strategies
Kunde: Norad

Villaksen
Av: Hyper
Kunde: Direktoratet for Naturforvaltning

Flyttelasset
Av: Creuna
Kunde: Ruter og Trafikanten

Dreamliner Digitalt Showroom
Av: Isobar Norge AS
Kunde: Norwegian Air Shuttle

Svenskene vant i kategorien Nordiske Studentarbeider med bidraget Google Music Translate for Google

Studentene fra Forsbergs Skola i Sverige fløy inn til årets Gulltaggen og mottok prisen i Nordiske Studentarbeider til stor begeistring av både publikum og juryen.

Dette sa juryen i sin begrunnelse av Årets Nordiske Studentarbeider:

Årets vinner har på en kul og innovativ måte, og ved hjelp av ny og spennende teknikk, lykkes i å skape noe vi ikke visste at vi ville ha. Dette må tas fra studentprosjekt til virkelighet – for vi vil prøve, le, bidra, lære og spre.

Øvrige metallvinnere i Nordisk Studentarbeider- kategorien:
Sølv: Spotify Song Tag
Av: Forsbergs Skola
Kunde: Spotify

Bronsje: Dog Voyage
Av: Westerdals School of Communication
Kunde: Visit Norway

Nominerte i Nordisk Studentarbeider-kategorien:
Red Cross –Tweet Aid
Av: Berghs School of Communication
Kunde: Red Cross

Blodcentralen i Sverige – Genågonannansblod.nu
Av: Berghs School of Communication
Kunde: Blodcentralen i Sverige

Les mer: Gullvinnere – Kaizerviruset slår ut alle

Les mer; DIST lever videre og vinner Årets Sølvtagg

Les mer: Årets Ærespris 2013 –  Rune Paulseth

 

Fotograf: Jarle Naustvik