Gullvinnere – Kaizerviruset slår ut alle

Et tusentalls feststemte mennesker fylte Oslo Spektrum til årets Gulltaggen Awards i går kveld. Kaizervirus av Haaland, Eidsvåg & Strøm, Anorak og Notch for Kaizers Orchestra & Petroleum Records slo ut alle konkurrentene i hele tre kategorier. SMFB og det nedlagte byrået DIST Creative var også blant gullvinnerne i går.

Kaizervirus vant i kategoriene Relation, Attention og Activation. I tillegg ble arbeidet hedret med den aller gjeveste prisen: Årets Grand Prix. Byrået ble historisk torsdag kveld. Ingen har vunnet to Grand Prix – priser med samme oppdragsgiver tidligere.

– Da vi vant med Hjerteknuser, kjente vi raskt på en angst for å ikke kunne klare å gjøre noe like kult igjen. Da vi dro til Oslo Spektrum på torsdag, var det med høy puls. Så mange gode bidrag Kaizervirus ble vurdert mot. Vi forventet ingenting, men håpet på det beste. Å bli ropt opp så mange ganger, med så fine meldinger fra juryene, var rørende og gøy! Nå kommer angsten tilbake, sier Simen Idsøe Eidsvåg, kreativ leder, HES.

Se casevideo av vinnerjobben her: http://kaizervirus.com/casestudy/

– Jeg tror ingen av oss hadde så store forventninger. Vi har hjulpet venner med å få kunsten deres ut og lansere musikken, så det er nesten litt ambivalent å vinne så mye. Men det føles også veldig bra å vinne når vi har lagt ned så mye arbeid i det, sa Kreativ Leder og Parnter i Anorak Jens Petter Aarhus, torsdag kveld i Oslo Spektrum der Gulltaggen ble holdt over to dager.

Jurygeneral Dennis Tönnkvist mener årets vinnere gir press på de store byråene:

– Årets gulltagger går til de mindre byråene i år. Personlig synes jeg det er bra, det setter litt press på de større byråene om at de ikke kan hvile seg på gammel suksess, men at de må fortsette å prestere og levere innovative løsninger for sine kunder. Byråene Anorak, Haaland, Eidsvåg & Strøm og Notch skilte seg ut i år. En klar majoritet av juryen, 3 av 7 juryer, har uvitende om hverandre gitt Kaizervirus gullet i sin kategori. Det gjør årets Grand Prix – vinnere meget verdige. Rundt 60 jurymedlemmer har i år gitt oss en tolkning av hva nye Gulltaggen er og hvordan man skal se på de nye kategoriene. Det har vart mange bra og lange diskusjoner i alle juryene, og mange tolkningsspørsmål har blitt besvart. Men arbeidet med “nye” Gulltaggen er ikke over, det vi ikke rakk å gjøre i år og det som ikke fungerer kommer det til å arbeides videre med til neste år når Christian Westerberg Thoresen tar over stafettpinnen.

Dette sa juryene i sin begrunnelse av Kaizervirus:

GRAND PRIX
Årets Grand Prix i Gulltaggen deles ut til det prosjektet og byrået som viser hvor den norske digitale reklameverdenen er på vei. Vinneren demonstrerer hvordan teknologi, kommunikasjon og ikke minst engasjement blant forbrukere skaper noe helt nytt. Noe som bare blir bedre jo flere brukere det har og som ikke er avhengig av andre mediekanaler enn sin egen for å bli en vinner.
Årets Grand Prix-vinner bør skape mer konkurranselyst i blant oss og inspirere alle og enhver. Det er høy feber og vi kan med glede avsløre at… Gulltaggen Grand Prix 2013… går til… Kaizer Virus!

RELATION
Vinnerjobben er i en klasse for seg selv: Det er en av de få jobbene i kategorien der alle i juryen er samstemte i sin entusiasme: Dette treffer blink.
Foruten å være håndverksmessig meget godt gjennomført, er dette en jobb som evner å engasjere de aller mest entusiastiske tilhengerne – samtidig som effekten, bokstavelig talt — smitter over til resten av oss.
En enstemmig jury gratulerer.

Øvrige metallvinner i Relation-kategorien:
Sølv: 666 Frames
Av: Anti
Kunde: Anti Denim

Bronsje: Kaffekontrolløren
Av: Dist Creative
Kunde: 7-Eleven

Nominerte i Relation-kategorien:
IKEA Flyttekampanjen
Av:SMFB
Kunde: IKEA

Deli de Luca
Av: Satchi & Satchi
Kunde: Deli de Luca

ATTENTION
Denne jobben skilte seg ut idémessig, digitalt og teknologisk – både innenfor sin egen bransje og i kategorien Attention, som handler om å tilrive seg ekstra stor oppmerksomhet utover betalte og planlagte flater. De teknologiske grepene i kampanjen skapte engasjement, entusiasme og en mobilisering både i kjernemålgruppen, men også langt utover denne. Dette genererte en betydelig og fortjent oppmerksomhet på tvers av kanaler: Digitalt, sosialt og i tradisjonelle medier. Alt dette uten en krone tradisjonell mediaspending!

Øvrige metallvinnere i Attention-kategorien:
Sølv: The Pre-Internet Shoe
Av: SMFB
Kunde: Diesel

Sølv: IKEA Flyttekampanjen
Av: SMFB
Kunde: IKEA

Bronsje: Local heroes of Norway – Flyhalevalgkampen
Av: Kitchen Reklamebyrå
Kunde: Norwegian

Nominerte i Attention-kategorien:
Dusørjakten
Av: Try/Apt
Kunde: DNB

Geox Amphibiox
Av: SMFB
Kunde: Geox

ACTIVATION
Årets gull i Activation går til et arbeid med beundringsverdig innsikt, en strålende idé og detaljer og design fra absolutt øverste hylle.
Vinnerjobben starter i det digitale, men lever vel så godt i den virkelige verden. Den er inspirerende, imponerende og ikke minst: ekstremt bra gjennomført. Av de innsendte arbeidene er dette den jobben juryen aller helst skulle ønske de hadde laget selv.
Årets gull står ikke tilbake for noen form for pandemi, epidemi eller influensasesong.

Øvrige metallvinnere i Activation-kategorien:
Sølv: Skoda – En troverdig bilforhandler
Av: Mediacom Norge
Kunde: Harald A. Møller – Skoda

Bronsje: Kaffekontrolløren
Av: Dist Creative
Kunde: 7-Eleven

Bronsje: The Pre-Internet Shoe
Av: SMFB
Kunde: Diesel

Nominerte i Activation-kategorien:
IKEA Flyttekampanjen
Av:SMFB
Kunde: IKEA

Festmiddag
Av: McCann Oslo
Kunde: Widerøe

Dusørjakten
Av: Try/Apt
Kunde: DNB

Les mer: Gullvinnere – SMFB, DIST og Forsbergs Skola

Les mer: Årets Ærespris 2013 –  Rune Paulseth

Les mer; DIST lever videre og vinner Årets Sølvtagg

 

På bildet:
Eirik Johansen, Anorak
Christopher Einarsrud, Notch
Simen Øian Gjerdmundsen, Notch
Henning Gjerde, Notch
Jens Petter Aarhus, Anorak
Simen Idsøe Eidsvåg, Haaland, Eidsvåg og Strøm

Fotograf: Jarle Naustvik