Instagram

Juryleder Janne Brenda Lysø: REPUTATION

Posted: January 7, 2014

jannelyso_REP_dommerJanne Brenda Lysø er tekstforfatter og  har jobbet med reklame og kommunikasjon siden 1997,  hele tiden sammen med makker Stian Johansen. Hun har jobbet i BBDO, Leo Burnett, vært kreativ leder i McCann Oslo, partner i TRY reklamebyrå, og er i dag en av gründerene i det nystartede byrået i TRY/APT-familien, POL Reklamebyrå.


På Gulltaggen 2014  skal Janne være juryleder i Reputation – kategorien som skal belønne arbeider som bygger sympati og preferanse for å gi avsenderen en tydelig posisjon, og gjerne styrke deres omdømme.

Hva er dine tanker rundt kategorien du skal være juryleder for?

Internett er en mediekanal i likestilt med alle andre mediekanaler, og omdømme bygges i dem alle. På den annen side så har jo nettet muligehet for umiddelbar respons og umiddelbare reaksjoner, noe som gjør at både positive og negative tilbakemeldinger kan føles, og kan være,  overveldende og viktige. Jeg er av den oppfattelse at en merkevare må tenke at alt man gjør bygger omdømme, og det gjelder alt på nettet også.

Hvorfor er det en viktig kategori?

Jeg tenker på en merkevare som en person. Og et solid, godt og tydelig omdømme bygges over tid. Liker du et menneske godt, så godtar du også en tabbe i ny og ne, og det kan man jo også si om en merkevare. Ordet “omdømme” har blitt et ord som både brukes, og misbrukes, for ofte. Debatten i bransje-medier det siste året har vært preget av både kjærlighet og hat til ordet, så jeg gleder meg til gode til gode diskusjoner i juryen.

Til syvende og sist så handler jo juryeringen av denne kategorien om å finne de beste ideene, den beste kommunikasjonen. Den jobben som du gjerne skulle gjort selv og som kunden, og andre alle i salen, kommer til å tenke er helt på sin plass at får oppmerksomhet i Gulltaggen.

Hvorfor er det viktig for bransjen å være synlig på Gulltaggen?

Er ikke Gulltaggen bransjens måte å være synlig på da? Det faktum at Gulltaggen har blitt en viktig konkurranse, er bra for faget og for bransjen. Gulltaggen er blitt en av Grand Slam-turneringene. Og Grand Slam er viktig, både for de som deltar og de som bivåner.

Hvilke forventninger har du til Gulltaggen 2014?

Gode foredrag er alltid inspirende. Og jeg tar det for gitt at jeg kommer til å bli inspirert i år også. Så er det jo også alltid noen foredrag som ikke er like bra, men det er jo ganske inspirende det også, for da tenker jeg at jeg jaggu skulle klart det bedre sjøl. Juryering og prisutdeling er både sosialt og faglig påfyll. Det er jo aldri feil, og gjør at man gyver løs på et nytt år – med mål om å bli bedre både på small-talk og fag . 

Hva er den viktigste trendutviklingen for 2014?

Det er skummelt å prøve å forutse trender, synes jeg. Det viktigste er at det dukker opp kreativt inspirerende jobber – som funker. Jeg dristet meg til å spørre en av de flinkeste nett-gutta jeg vet om, Pål Smitt-Amundsen, hva han tror. Og heldigvis så svarte han noe jeg er veldig enig i:

Jeg håper at man i vår verden i større grad vil utvikle tjenester for brukere – tjenester som samtidig kan ha en god effekt for å fremme kundens interesser. I den grad man kan kombinere dette på innovative måter, vil man skape markedsføring med en faktisk nytteverdi.

Hva er den største utfordingen for bransjen framover?

Det er vanskelig å si hva den største utfordringen er, men én av utfordingene er å slutte å bruke “buzzwords”. De digitale flatene har gitt et stammespråk som gjør at man noen ganger føler at et møte handler om at noen skal få sagt et stilig ord så ofte som mulig.  Det må snakkes på en måte som gjør at kunder forstår hva som blir sagt – menneske til menneske.