Martin Ringqvist

Ringqvist

Uregjerlige hamstere, spandex-bukser og klienter som står på sitt. Hva har popkultur å gjøre med å selger trailere, og hva ser trailersjåfører når du ser en ”epic split”? Den svenske reklameguruen Martin Ringqvist skal verken presentere reklamens fremtid eller hvordan man skaper virale suksesser. Dette fordi han ikke har peiling – og fordi han er overbevist om at ingen andre heller har det. Hør Ringqvist på Gulltaggen.

Martin Ringqvist er Creativ Director og Senior Partner i byrået Forsman & Bodenfors i Gøteborg, Sverige. Med en nokså tverrfaglig bakgrunn som blant annet baker, jazzklubbeier, taxisjåfør, journalist og trompetist gikk Martin inn i reklamebransjen i 1997.

Etter kort tid traff Ringqvist gullåren med en reklame for svensk lotto, som den dag i dag ansees som en hjørnesten i svensk reklamevirke. Siden dette har Ringqvist mottatt over 200 internasjonale priser, blant annet to Eurobest Grand Prix for den velkjente Volvo Trucks-kampanjen (se film lenger ned på siden).

Martin Ringqvist vil holde foredrag på Gulltaggens dag 1 (“Creativity and Technology”) den 8. april. Påmeldingen til Gulltaggen er allerede åpnet.

Ved siden av å være en av hodene bak Volvo Trucks-kampanjen har Ringqvist lenge jobbet med Tele2. Her har han skapt konseptene ”Small Bills” og ”Frank” – de velkjente “fårete” reklamene. I følge ham selv er han også en fantastisk og omsorgsfull far, en drøm av en ektemann og en av verdens beste crossfit-utøvere.

Se Volvo Trucks-kampanjens sjette live-test via deres egen YouTube-kanal:


 

For mer informasjon, kontakt prosjektleder i INMA; Helle Jentsch (helle@inma.no, 928 55 316)