Instagram

Juryleder Torstein Greni: ATTENTION

Posted: January 15, 2014

torsgrenijpg2Torstein Greni er Art Director i McCann, og har tidligere jobbet i Dinamo. Drammensgutten flytta fra hjembyen lenge før den ble kul med en plan om å bli jurist. Den drømmen fikk vike for en halvhjerta ski- og brettkarriere, før Greni fant veien til AD-linja på Westerdals. Om den norske bransjen har han uttalt at vi ligger en drøy digital meter bak folk det er naturlig å sammenligne seg med: ”Blir vi brydd av det, synes jeg vi bør gjøre noe med det.” 

På Gulltaggen 2014 skal Torstein Greni være juryleder i Attention – en kategori som skal belønne arbeider som evner å tilrive seg ekstra stor oppmerksomhet, gjerne langt ut over det annonsøren har betalt for.

Hva er dine tanker rundt kategorien du skal være juryleder for?

Dette er jo den fineste kategorien, er det ikke? Dette er om ikke annet en dønn ærlig kategori, og ærlighet må da være bra i denne bransjen. Hvis ideen har vært god nok, så skal den ha skapt fuzz rundt seg. I denne kategorien hjelper det ikke at jobben ser smashing ut eller at kampanjen er velsignet med bredlastet medieplassering. Her er det awesome liv og røre som gjelder. Det må juryen være flinke til å spørre oss selv. Ja, så må vi som vanlig prøve å se forbi velsminkede casefilmer da, selv om det til tider kan være vanskelig.

Oppskriften denne kategorien oppfordrer til, er jo sausen vi alle forsøker å redusere. Er det ikke? Joda, kategoribeskrivelsen apellerer til bransjefolk flest, med sin historie om den lille ideen som hadde sprengkraft nok til å slå ut kampanjer større enn seg selv. Kampsport på sitt beste eller soga om Reodor Felgen om du vil.

Hvorfor er det viktig for bransjen å være synlig på Gulltaggen?

Det er vel liten tvil om at Norge er noen meter bak folkeslag det er naturlig å sammenligne seg med, hva digitale ideer og eksekveringer angår. Kanskje på tide å steppe opp? Timingen er god nå. Jeg leste nylig at internett nå er blitt størst her til lands, målt i markedskroner. La oss sørge for at nivået på jobbene blir all time high også.

Hvilke forventninger har du til Gulltaggen 2014?

Jeg klarer ikke helt å skjule at jeg har skyhøye forventninger til konferansen, som det kan bli vrient å levere på. Det har dere i Gulltaggen dere selv å takke, med de senere års nivå på innhold. Til kåringen stiller jeg mer korrekt, med moderate forventninger og høye forhåpninger.

Hva er den viktigste trendutviklingen for 2014?

Toppen av hodet mitt sier mulighetene som bor i Vine og Instagrams videofunksjon. Mens alle andre aktører har vært opptatt av å brette ut uttallige funksjoner, har disse gjort det stikk motsatte. Det synes tydeligvis folk er befriende. En tight brief om du vil. Da er det ideen som vinner, ikke innpakninga. Ellers har vel pov-sjangeren blitt hevet et par hakk, og gjort stueren. Jeg kjenner i hvert fall kløen til å klikke GoPro-linker ikke kommer til å gi seg med det første.

Hva er den største utfordringen for bransjen fremover?

Den første bølgen med kreativ digitalisering har vel for lengst lagt seg. Den som herjet som verst da lunsjsamtalene stort sett gikk i ”har du sett den appen som…” eller ”har du hørt at Björk sitt siste album ikke er at album, men..”. Det er likevel liten tvil om at neste er på vei, og i mellomtiden må vi passe på å ikke dovne hen, men lene oss forover med lommene fulle av digitale markedskroner.

 

Meld på dine bidrag her!