Jurygeneral Christian Westerberg Thoresen

cristianwt300Christian Westerberg Thoresen har over 13 års erfaring fra kommunikasjonsbransjen med fokus på det digitale, og var en av to grunderne bak det anerkjente interaktive designbyrået Soulpolice, som i 2010 ble kjøpt av Dinamo. Han har tidligere sittet som juryleder i Sølvtaggen, og vært juryleder for diverse kategorier i Gulltaggen fra 2008-2012.

 

Christian jobber i Dinamo som seniorrådgiver og digital planner i tandem med kreative team og med strategier, kampanjeplanlegging og arkitektur for de digitale flatene. På Gulltaggen 2014 er Christian jurygeneral, med overordnet ansvar for alle kategoriene.

Følg Christian på Twitter

Hvilke forventninger har du til Gulltaggen 2014?

Jeg synes for det første at det er en stor ære (og morsomt) å bli valgt som jurygeneral. Jeg var med i det faglig utvalget som definerte de nye kategoriene og andre endringer i fjor, noe jeg synes var veldig lærerikt og spennende. Og jeg mener at vi fikk et riktig og viktig resultat. Lite kan vel da være bedre enn å følge opp disse endringene i 2014.

Jeg forventer at Gulltaggen også i år blir fantastisk. De faglige diskusjonene under juryeringen blir nok ett av høydepunktene for min del. Jeg er såpass heldig at jeg får mulighet til å snakke med alle de forskjellige juryene underveis i hele prosessen, så det gleder jeg meg til.

Jeg har også sneket meg til en god del innside-informasjon om konferanseprogrammet, og det er ingen tvil om at også årets versjon er noe man ikke vil gå glipp av. Det gjelder festen også.

Oppsummert regner jeg med masse gode diskusjoner, at jeg lærer mye nytt og forhåpentlig at jeg får sett ting fra nye perspektiver som resultat.

Hvorfor er det viktig for bransjen å være synlig på Gulltaggen?

Gulltaggen er for meg det klart mest spennende og viktigste arrangementet å være med på for alle oss som driver med kommunikasjon og har blikket rettet fremover. Ikke bare er det viktig å vise seg frem faglig, men jeg mener at det også er verdifult for bransjen å se det beste av det beste, både fra vinnere og foredragsholdere. Gulltaggen henger dessuten høyere enn noensinne med de nye kategoriene, så konkurransen blir tøff og spennende.

Ikke minst gir Gulltaggen konkret inspirasjon til å pushe hverandre til å hele tiden forbedre hvordan vi tenker fag, og hvordan vi kan bedre levere på forbrukernes krav og forventninger. Ettersom endring (nå) er noe som foregår kontinuerlig må man lene seg forover og holde seg oppdatert for å se mulighetene som hele tiden dukker opp. Gulltaggen er konferansen man ikke bør gå glipp av i så måte.

Hva er den viktigste trendutviklingen for 2014 – og hva er den største utfordringen for bransjen fremover?

Det blir spennende å være med på reisen når Big Data etterhvert vil gi oss Big Insight. Det bør jo være spennende for enhver. Innholdsmarkedsføring fortsetter nok å få mye oppmerksomhet, og det med rette (selv om John Deere angivelig tjuvstartet sånn ca år 1895).

Jeg er også spent på hvordan nye muligheter med lokasjon- og kontekstbevisste mobiler og dingser vil forandre spillereglene i bransjer, skape nye tjenester eller utvide opplevelsene i den fysiske verden. “The Internet of Things» nærmer seg altså fo alvor, uansett om en liker det eller ikke.

Jeg tror uansett at morgendagens vinnere vil fortsette å være de som er flinke til å kombinere de teknologiske mulighetene og kreativitet med mål om å tilføre reell verdi til forbruker, heller enn å forstyrre.

Når alt dette er sagt, blir det fort litt historieløst eller en avsporing å fokusere for mye på «buzzwords” og trender. Mye vil også være så godt som det samme som før. Det vil blant annet fortsatt handle om fantastiske ideer. Og om å være ærlig, nyttig og ikke minst relevant. Her finner man også en stor del av beveggrunnen for at kategoriene til Gulltaggen nå dreier mer mot målsettinger heller en teknikk og flater. Som bransje tror jeg det er viktig å fokusere på å være strategiske og kreative problemløsere, mer eller mindre uavhening av trendy merkelapper eller flater.

 

Meld på dine bidrag her!