Instagram

Emma Coats // Pixar

Posted: April 8, 2014

Gulltaggen2014-2

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse

Emma har tidligere jobbet for Pixar (@lawnrocket) og har jobbet med Brave i historieavdelingen, hvor hun vant en Oscar! Det hun kanskje er mest kjent for innen bransjen er “Pixar’s 22 rules of Storytelling”, en fantastisk liste over hvordan man tenker og gjør historiefortelling i Pixar

What does story do?

Vi vil høre historier om merkevaren. Hvis vi ikke hører en historie om merkevaren, så lager vi vår egen historie. Vår egen mening. Story basics. Vi ser oftere til historier for å finne en måte å snakke for merkevarer. Det er tre elementer ved historie som er viktig.

  1. Hva du sier.
  2. Hvordan du sier det.
  3. Hvem som sier det.

Hva du sier: Det er viktig å ha en god struktur i historiefortellingen og gjøre det enkelt. Det enkleste du gjør for at folk ikke skal kjede seg, er å ta i bruk to virkemidler. Konflikt og innsats. Hva er det hovedpersonen vil, og hva er det som står i veien for målet? Hun snakker også om historieryggraden(story spine), som består av åtte deler. Once upon a time, and everyday, until one day, because of that, because of that, because of that, until finally, and ever since that day. D

Hvordan du sier det: Setups and payoffs. Det er viktig å legge inn informasjon tidlig, som publikum kan kverne rundt uten å tenke hardt på det, og senere i historien trekke det frem. Reversals, det er to historier i en historiefortelling. Historien du forteller, og historien publikum forteller seg selv. På denne måten kan du bruke det publikum tror kommer til å skje i historien, og dra historien en annen vei. Emma trekker frem et godt verktøy for å bryte deg bort i fra idétørke. Spør deg selv; Hva vil ikke skje nå? Når du har laget en liste over ting som ikke kommer til å skje, så har du satt hodet i et annet tankesett. Lost line. Dette kan du faktisk få gratis fra publikum. Du kan la publikum fortelle historien selv. Hva er det publikum tar med seg selv til historien? Trekker frem en korthistorie som tilskrives Ernest Hemingway: “For sale: baby shoes, never worn.”

Hvem som sier det: Det viktigste med hvem som sier det, er at personen er likable(likandes). Det er vanskelig å treffe med merkevaren, siden alle har forskjellige syn på hva som gjør en karakter eller en merkevare likandesDet viktigste er at personen er en som alltid prøver, uansett hvor mange ganger personen treffer en hindring, at personen er sympatisk og uforutsigbar. Indiana Jones er det perfekte eksempelet på en karakter som er alltid prøver uansett hvor mange hindringer han treffer. Som regel klarer han ikke det han prøver å gjøre heller, men allikevel liker man karakteren.

ind

Karakteren som er et perfekt eksempel på en sympatisk person er Carl, fra filmen UP. I begynnelsen av filmen er det en lengre scene som gjør at vi sympatiserer med Carl, uansett hva som skjer videre i filmen. Hvis du ikke har sett den, så burde du se den nå!

Og den uforutsigbare karakteren? Hvem andre enn Captain Jack Sparrow!

images

Siste tanker fra Emma Coats.

  • Publikum vil være fengslet
  • Publikum vil være glad
  • Publikum vil knytte kontakt