Jonathan Forster // Spotify

Gulltaggen2014-6

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse

Hva skjer når Jonathan (@jfrstr) går på scenen? Han sier “Hi, this is Jonathan from Spotify.” Du kjenner gullstemmen fra reklamene til Spotify, men nå får vi vite mer om hans jobb med Spotify, og hvordan det ble til.

Spotify har tre hjørnesteiner

  • Teknologi – Det tar 285 millisekund å starte en sang
  • Innhold – 20 millioner låter
  • Lovlighet / Legalitet – Mer enn 1 milliard betalt tilbake til musikkindustrien

Tall

  • Spotify er i 56 land
  • Har 24 millioner aktive brukere
  • 6 milioner subscribers
  • 1 millarder spillelister(!)

Developing Spotify began 3 years before the launch.

Hvis man skal vinne med teknologi, må man konstant utvikle seg. Spotify startet med desktop, men de forstod fort at de måtte inn på mobilmarkedet, hjemmeunderholdningssystemer, tablets og autointegrasjon (bil etc). Tanken var å være uavhengig av plattformer. De har jobbet hardt med å snakke med musikkbransjen, og overtale dem om at dette er den riktige måten å gå for musikkbransjen. De tenkte at de viktigste var at det var enkelt for personer å finne en sang, men det var så mye mer som var like viktig. Derfor har de laget tjenester som browse, der du kan finne musikk du vil ha, basert på sjanger eller musikere, og Discover. En tjeneste jeg elsker, da den finner musikk jeg mest sannsynligvis elsker.

En av suksessfaktorene til Spotify er i Jonathans øyne at de har mange mennesker som har en besettelse i å finne ut hvordan mennesker bruker produktet, og hvordan folk hører på musikk. De lager også innholdsløsninger som brukerne elsker å bruke.

Cir.Cuz – Avicii

Cir.Cuz laget en kul kampanje med Spotify hvor fans kunne sende inn videoer av seg selv hvor de sang med på en låt, og kunne vinne en sjanse til å være med på neste plate. Avicii lagde små reklamer hvor han ba fans om å følge seg, og gir ekslusivt innhold tilbake, i sin egen stemme. Resultatet blir at fansen gjør markedsføringen selv. Avicii ble streamet 200.000.000 (to hundre millioner ganger!), som er en ny rekord på Spotify.