Josh Grau // Twitter

Gulltaggen2014-1

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse

Bård Brænde er konferansier for Gulltaggen, og starter dagen med å få publikum til å løfte hånden hvis de elsker noen, og hilse på personen til venstre, høyre og bak. Sånt blir det god stemning av, og salen er godt varmet opp før Josh Grau skal på scenen. Årets kuleste hashtag er nok #gt60sec, hvor du kan nominere deg selv eller andre til å få 60 sekunder på scenen!

Men nå er det endelig Josh Grau sin tur til å skinne på scenen. Twitterprofilen til Josh Grau (@grauface) forklarer at Josh er født i Florida , flyttet fra California og er Head of Branded Strategy for Europa, Midtøsten og Afrika i Twitter. I dag skal han snakke om markedsføring på Twitter. Avdelingen til Josh skal hjelpe merker å styrke merkevaren på Twitter. Tanken er at Twitter bygger en bro mellom det han kaller “The Pulse of The Planet” og det som interesserer deg. 

Twitter is the indispensable companion for life in the moment.

Verden har blitt mobile first, og vi har hele tiden muligheten til å sjekke hva som skjer. Jeg liker spesielt godt han beskriver personer som deler nyheter og informasjon på Twitter som City Journalists.  Over 50 prosent av brukere sier at Twitter gir dem de siste nyhetene raskere enn alle andre nyhetskilder. Det betyr at det er mange øyeblikk det er mulig for annonsører å koble seg til på Twitter, og han viser frem eksempler der merkevarer har laget innhold som er koblet opp mot ting som enten skjer på TV, og han legger vekt på at det er viktig å ha en god innholdsstrategi.

Oscar – The Selfie Seen Around The World 

På Oscarutdelingen var det 19.1 millioner Tweets, som betyr at Oscarutdelingen hadde et liv på Twitter. Alle tvitringene var sett over 3.3 milliarder ganger, som betyr at det var sinnssykt mye Oscarrelatert innhold, som ble 37 millioner forskjellige brukere. Kun tre millioner mindre enn de som så det på tv. Ellen ville slå rekorden til Obama, med Meryl Streep. Endte opp med hele kjendisgjengen, og slo rekorden på bare noen sekunder.

Viser frem et kulere eksempel. Når Ukrainia stod på som verst, la David Cameron ut et seriøst bilde av seg selv som snakket i telefon med Obama om situasjonen i Ukrainia. Rob Delenay tok tak i bildet og sendte ut et der han brukte tannpasta som telefon. Flere ble med, og  det viser at Twitter er den beste plattformen for ting som skjer i øyeblikket, og bildet under viser at til og med brukere som er helt ukjente kan nå ut til utrolig mange personer.

Twitter-bildet

Tall

  •  240+ millioner aktive brukere.
  • Over 500 millioner tweets hver dag.
  • 76% av brukerne er mobile brukere.
  • 66 av brukere søker på Twitter minst en gang om dagen
  • 95% av den offentlige samtalen om tv skjer på Twitter
  • 2 av 3 Twitterbrukere sier de har søkt på Twitter for et produkt eller en merkevare de har sett annonsert på TV

‘BRANTER’

En kul trend han trekker frem er branter, en blanding av brand og branter. Det vil si merkevarer som snakker med hverandre på en morsom måte, som fører til at merkevarer blir mer personlige.

quaker

Tips til merkevarer på Twitter fra Josh:

  • Bygg en autentisk og tilgjengelig nærvær på Twitter
  • Give your brand a heartbeat
  • Toveisdialog
  • Humor