Instagram

Martin Ringqvist // Case: ”The Live Test”

Posted: April 8, 2014

Gulltaggen2014-5

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse

En av reklamene som det har blitt snakket mest om den siste tiden er reklamefilmen til Volvo, med Jean Claude van Damme i hovedrollen. The Epic Split.

Martin Ringqvist i Forsman & Bodenfors forteller om gangen de sa “nei” to ganger til Volvo, før de til slutt sa “ja” til å jobbe med dem. Grunnen? Det var dagen etter det årlige julebordet.

Not just another truck. Not just another launch

De fant fort ut at målgruppen til Volvo er spredt vidt, og at det er mange forskjellige personer som påvirker de som faktisk kjøper produktet. Viktigst av alt, Volvo hadde et utrolig lite mediebudsjett. Hva var løsningen? GO WIDE BUT HIT TIGHT

Den første reklamen de lagde var “The Ballerina Stunt”, som hadde et massivt gjennomslag i medier og hos publikum. Dette var derimot bare teaseren, de kjørte en kampanje som gikk over lengre tid med flere forskjellige kanaler og kampanjer. De kjørte også auksjoner på eBay, hvor lastebilene ble solgt for over dobbelt så mye som markedspris. Etter dette ville Volvo at de skulle lansere fire nye lastebiler. Hva var løsningen? De kjørte flere livetester. En av de morsomste er kanskje denne:

Men det beste med kampanjene, var at de kjørte mye innhold på flere plattformer rundt “Live Test”, et eksempel er en interaktiv side som heter The Chase 360. Sjekk den ut her: http://www.thechase360.com/

Tall

  • Volvo økte sin Fanbase med vanvittige 85 000 på YouTube og 290 000+ på Facebook.
  • +20 000 editiorials og en medieverdi of 170 milion

Lærdom

  • Få umiddelbar  oppmerksomhet
  • Kom deg ut av komfortsonen
  • Skaff en god regissør
  • Lag en PR-plan
  • Gjør det enkelt å parodiere(noe de ikke tenkte på selv før de lagde