Instagram

Bob Lefsetz // The Lefsetz Letter

Posted: April 9, 2014

bobby

Bob Lefsetz (@lefsetz) er en sterk stemme i musikkbransjen. Beyoncé la ut sisteplaten sin på Apple, og noen uker senere var det ingen som snakket om den. Bob mener at Apple “rævkjørt i musikkindustrien.” Daft Punk blir trukket frem som et kroneksempel på god markedsføring. En liten reklame på SNL, uten noe særlig info. På musikkfestivalen Cochello viste de et lite klipp noen noen få sekunder. Men det som er sannheten er at Daft Punk har vært til i over 20 år, og har mange tidligere fans. Pluss superhiten “Get Lucky.”

Han snakker også om Robin Thicke, hvor det ble en snakkis at han hadde “nakne folk i musikkvideoen sin”. Artisten Lorde legger ut fire tracks online, som kun har noen få tusen lyttinger. Bob mener at du ikke kan gi ut musikk uavhengig lenger. Vi har all mulig underholding ved fingertippene, derfor er det vanskeligere å bli kjent. Lorde gikk ut i intervjuer og sa det hun mente, noe som ikke er vanlig i musikkbransjen. Musikkbransjen gjorde den største feilen noensinne. De kjempet mot forandringen. Det er helt feil.

Er du klar for sitatbonanza? For Bob Lefsetz er kongen over sitater:

“Apple is f**ked!”

“Marketing, social media etc. is easy. Making a good record is f**king hard.”

“The more product we have, the more people gravitate towards the thin line of popularity. “

“If you’re not as good as Adele or Lorde I hope you’re having fun. Because you’re not gonna earn money.”

“Tweeting is like pissing into the wind.”

“If your product sucks. Forget it.”

Sannheten er at den største musikkspilleren i verden er YouTube. Piratvirksomhet er ikke et stort problem i musikkbransjen lenger. Problemet er å komme seg på veien. Bare én musikkstreamer kommer til å vinne. Musikkbransjen prøver å lage flere streamingtjenester. Sannheten er at det bare er én Facebook. Én Apple. Det virker som om Spotify er vinneren. Hele musikkistorien er ved fingertuppene, men problemet er at programmere tenker algoritmer. Men vi mennesker vet at det er noe menneskelig om musikk.

Oppsummering: Alle markeder er døende.

Neida, det er ikke det. Men poenget er å lage et produkt som er godt nok!

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse