Instagram

Eirik Norman Hansen // Nordic Student Work

Posted: April 9, 2014

Eirik

Eirik Norman Hansen (@eiriknorman) presenter studentoppgavene (Nordic Student Work) som kan vinne i Gulltaggen Awards.

Sveinung og Pia fra Westerdahls – StrokeAlert

Et tidlig tegn på at man har fått slag er at man mikser ordene i tekstmeldinger, som kalles Dystextia. De har laget et prosjekt som tok for seg et selskaps sosiale ansvar, og valgte Apple som kunde, siden de har en lang vei å gå med sosialt ansvar i mediene. Tanken er at Apple oppdaterer iOs og legger inn “StrokeAlert”, og når du tekster feil, altså større feil enn litt autocorrect, så skal du få en pop up-notification om at du kanskje har fått et slag.

apple

Lise Skovsted Larsen og Dan Mark Smith fra Hyper Island – The North Face FOOTPOWER

Slagordet til The North Face er “Never Stop Exploring”. De har gjort mye analyse av målgruppen, og går gjennom prosessen de hadde. Med et fokus på innovasjon og eventyr/opplevelse, bestemte de seg for å bruke innovasjonen som en plattform. Nike+, Virgin Galactic og Google Glass har vært inspirasjonen. Ideen ble North Face FOOTPOWER. Kinetisk energi fra fottøyet ditt kan lade smarttelefoner og andre enheter som ofte går tom for strøm. Fottøyet sporer også turen din gjennom bluetooth, og du har muligheten til å sende nødmeldinger ved hjelp av en GPS-sender i skoen.

Hyper

Sofia og David fra Berghs School of Communication – WEAR IT ALL

Innsikten blir beskrevet med dette sitatet “I’ve been shopping all my life and still have nothing to wear. “ Polyester forurenser både luften og vann. Briefen var å lage en startup innen mote, og de mener selv de har landet mellom å tjene penger og redde verden. På Instagram er det mange som deler antrekket sitt på sosiale medier, og planen deres var å gjøre dem oppmerksomme på eget forbruk av klær. Overforbruk av klær er dårlig for miljøet. Ideen ble WEAR IT ALL. Et kamera i speilet ditt tar bilde av deg hver gang du står foran det.  Det skal hjelpe deg med å organisere alle klærne du har, og oppmuntrer deg til å kjøpe mindre og smartere.

Berghs

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse