Instagram

Jimmy Soni // The Huffington Post

Posted: April 9, 2014

Gulltaggen2014-19

Jimmy  Soni (@Jimmyasoni) er Managing Editor i Huffington Post og snakker om hvordan du kan gjøre et tregt tema som meditasjon populært og viralt, når internett er fullt av katter, Kardashians og sexskandaler. Publikum og brukere har ikke lyst til å høre samme beskjed eller innhold flere ganger, og derfor tar de mange runder på hvilken tittel som er best for å gjøre en artikkel om meditasjon populært og viralt.

“The Daily Habit of These Outrageously Successful People.”

Alle i Spektrum og de som leser denne tittelen har daglige vaner, og alle vil være suksessfulle. Den gir ikke en løsning, men den drar folk inn. Når du scroller nedover listen ser du at suksessfulle mennesker faktisk mediterer. Det er folk som mener viralitet er en ekkel ting, og at publiseringsfolk bare er på jakt etter klikk og unike brukere. Jimmy snakker om at viral innhold kan være innhold med substans. Dette er viktig både for journalister og markedsførere. På et tidspunk må du kommunisere et budskap til et vidt publikum, og da må du sette fokus på hva som kan gjøre innholdet populært og viralt.

The Bilboard of Your Life

På scenen viser Jimmy eksempler på hvordan tunge emner (handelspolitikk og fengselsstoff) , som har god journalistikk i bunn, fortsatt kan bli populært og viralt. Du må gjøre innholdet spiselig for folk flest.

Hvordan? Vær usentimental overfor publikum. Tenk på at plattformer som Facebook og Twitter er selvreklame. Noen tenker på plattformene som publiseringsverktøy. Men det er The Bilboard of Your Life. Du deler og reklamerer for saker og innhold som du virkelig bryr deg om. Bryr du deg om Norge? Da kommer du til å dele nyhetsartikler og innhold som handler om at Norge er fantastisk. Folk vil lese kjendisnytt, men de vil ikke fortelle vennene sine om det.

Skal du levere en beskjed, så må du tenke på sosiale medier som en personlig reklamekanal for brukerne/leserne dine.

Fokus på tittel.

Hva gjør at noen poster er suksessfulle, og noen usuksessfulle. Du kjemper hele tiden mot mye innhold på plattformer som Facebook og Twitter. “Men got us into the shutdown. Women got us out.” Samme historie som Washington Post og Wall Street Journal skrev, men denne gjorde det bedre. Tittelen gir folk en grunn til å like nyhetsartikkelen. Tittelen skal ikke oppsummere innholdet, men gi deg en grunn til å bry deg om innholdet. Dette er en kreativ prosess, som tar mye tid og innsats.

Tittelen vil gi deg et klikk, men ikke deling.

Hvordan får du folk til å dele innholdet ditt? Visuell historiefortelling. Nå kan du fortelle historier bedre, med å bruke bilder på en illustrativ måte. Viser et godt eksempel med vekst i byen Shanghai. Du kan se hvordan de gjorde de løste det med visuell historiefortelling her. Tenk på hvordan du skal demonstrere innholdet, og hvilken plattform du vil bruke for det.

Terskelen for godt innhold er høyere enn noensinne.

Trekker frem et eksempel på en journalist som jobber i Vanity Fair. Han har sagt at før var det kun folk som abonnerte på Vanity Fair som kom bort til han og snakket om artiklene han skrev. Nå er det tilogmed folk som aldri har plukket opp et Vanity Fair. Mange plattformer hvor folk kan dele innhold, gjør at tittel, innhold og hvordan du forteller historien i innholdet blir viktigere.

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse