Ray Kay // Fra Haugesund til Hollywood

rayk

Ray Kay (@ray_kay) snakker lidenskapelig om dagen han møtte Jay-Z  i 2006. Fra å være et sett hvor det var rolig stemning, og alt var under kontroll, ble alt forandret når Jay-Z kom på settet. Ray Kay snakker om hvordan han kom seg fra Haugesund til Hollywood.

Store stjerner.

På storskjermen ser vi klipp fra de fleste musikkvideoen Ray Kay har laget, og det er en enorm liste med kjente artister. Alt fra Britney Spears til Backstreet Boys, og mange mange fler. Istedenfor å dra til Hollywood og prøve seg frem, gikk han mer analytisk frem. Han analyserte de største musikkvideoene, med et Excel-ark! Hvor mange scener, hvor mange vinkler, hvordan de skøyt musikkvideoen og gikk så nært inn på bildene at han såetter refleksjonen fra lyssettingen i øynene til stjernene. For å sjekke hvordan de lyssatte musikkvideoer!

Fra Haugesund til Hollywood.

Veien gikk videre til å sette seg en 10-årsplan, og Europa. Det tok derimot ikke 10 år, men 5-6 år. Det er viktig å være proaktiv, og gjøre ting. Den første musikkvideoen han lagde solgte han inn med “Hvis dere har 5000 kroner, så skal jeg få det til å se ut som om dere har millioner i budsjett!”. Etter noen år med norske videoer og noen britiske, fikk han agent i USA, og fikk pitche på musikkvideoer. I hver pitch kan det være alt fra 7 til 100 forskjellige regissører som pitcher ideene sine. Så hvordan vinner man mot noen som har høyere sosial status, og mer erfaring? Han lagde en ny plan! Det som funket var å være oppmerksom på din egen dialog med deg selv. Når du f.eks tenker “Kommer jeg på riktig idé? Kan jeg virkelig gjøre det?”, kan underbevisstheten din plukke opp det. Derfor må du være oppmerksom på det, kutte ut negativiteten og fortelle deg selv positive ting. 

Den første musikkvideoen han var regissør på var “Soldier” med Destiny’s Child.

Tips fra Ray Kay:

  1. Omfavn feilsteg og eksperimentering.
  2. Verdsett mentorer.
  3. Vær lidenskapelig om hva du driver med.
  4. Jobb hardt.

Hvordan lager du en viral hit?

Ray Kay så at barn og ungdom ble helt feil fremstilt i musikkvideoer. Det han gjorde var å ta guttungen og putte ham i en passende setting for alderen. Så han lagde en musikkvideo med Justin Bieber i en bowlinghall, men spilte den inn som om det var en eldre artist i en skitten billiardhall en eldre.

  1. Innholdet ditt må være underholdende. Det må være innhold som folk vil dele.
  2. Når du har lansert innholdet, så må du gjøre det riktig. Du må lansere det på YouTube. Ikke gi det til aviser og lignende.
  3. Dag 1 er den viktigste dagen. Du må få aviser til å embedde din video fra YouTube, så du kan bli vist på YouTube sin funksjon: “What is popular?”
  4. For merkevarer er det enklere å skape en emosjon hos publikum gjennom video og visuell historiefortelling.

Han brukte Virgin Americas sikkerhetsvideo som et eksempel på hvor viktig video og visuell historiefortelling blir for merkevarer

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse