Seth Godin

seth

Seth Godin er en gudegave innen markedsføring og starter hele foredraget med å snakke om begynnelsen på internett, og når han skrev en bok om internett. Forskjellen på Seth og de som startet Yahoo, var at de så sjansen. Nå har det blitt sånn at du ikke lenger spør deg om hva som er mulig å lage. Du lager det bare.

“The Ad guys gives you a big talking mascot.”

Alle tenker på markedsføring på internett.  Instinktet ditt som markedsfører er å selge mer, selv om du gjør ukomfortable ting. Fordi sjefen din konstant sier “mer”. Vi ga deg en pott full av penger, vi vil ha flere kunder, vi vil ha mer. Det leder til middelmådige produkter, for middelmådige personer. “Mass marketers make mass marketing for the masses.”

Bad news 1: Du prøver å selge et produkt til en kunde som ikke tror de har problemet.

Bad news 2: Klokka ett om natta er alle hotellrom like. På hotels.com kan du se alle hotell, og hvorfor skal jeg velge noe annet enn det billigste?

Bad news 3: Bråk, bråk, bråk. Vi håper at de kjøper produktet hvis vi maser nok.

Det er en revolusjon i markedet. Før var musikkindustrien perfekt. Det var musikkbutikker, og når jeg gikk i bilen var det radio som spilte musikken. Industrien gikk fra perfekt til umulig. Fra LP til musikk på alle smarttelefoner. Musikkindustrien er over. Alle industrier som deler informasjon, kommer til å dø ut.

The opportunity of a life time.

Mantra: Treat different people differently. Behandle ulike mennesker ulikt. Den nye modellen er at du ikke går i butikken, men online, der det er et helt fantastisk utvalg av alle produkter. Av all service eller produkter du vil selge, finnes det to personer, de som ikke hører på deg, eller de merkelige menneskene som velger å høre på deg. Som velger å være interessert i deg.

Vi lever nå i en nettverksøkonomi:

  • Koordinasjon (Gulltaggen fikk oss på samme plass til samme tid)
  • Tillit (de du sitter ved siden av stoler du på)
  • Tillatelse
  • Utveksling av ideer
  • Generøsitet og kunst.

Problemet med kappløpet mot bunnen(priskrig),  er at du kanskje vinner.

Vi knytter nettverk med folk som skaper ting, og ikke er egoistiske. MARKEDSFØRING ER HVA DU LAGER, IKKE HVORDAN DU MARKEDSFØRER DET. Metcalfe’s law. Twitter alene er teit. Jo flere brukere, jo mer verdi. Er folk stille om produktet ditt, er du dead in the water. Du må lage et produkt som folk vil snakke om, da har du et verdifullt produkt.

Du må være “the only one” – “the one worth crossing the street for”.

Viser forskjellen på American Airlines og TripAdvisor. AA er et busselskap som kan skiftes ut, men TripAdvisor er et nettverk som hele tiden blir bedre. Jo flere som blir med, jo mer er det verdt.

Alt som blir bygget for tiden, blir for det meste bygget i samarbeid med folk. Mennesker liker å gjøre det andre gjør, og de er gode til å gjøre det andre mennesker gjør. Du må utfordre folk til å gå hvor kulturen skal.

“Du trenger ikke å finne opp publikummet ditt, du må bare møte opp for å lede dem.”

Skolen ble oppfunnet for å få fabrikkarbeidere. Grunnen til at de vil ha deg til å passe inn, er så de kan kontrollere deg. Ikke følg et kart for å finne ut av noe, gjør det selv! Markedsførere har snakket for lenge om at like produkter er like. Hva stopper meg fra å bare ta det billigste da? Den eneste grunnen til at Supermann er interessant, er fordi kryptonitt finnes. Fordi vi vil tro at Supermann ikke kan funke.

“Hvis du forteller alle hemmelighetene dine, vi vil dele alt du sier, vi vil tro på deg, og vi driter i om du koster litt mer. For det er deg vi vil bruke hele tiden.”

Du må tørre å ta det store steget. Tørre å gjøre noe, lage noe. Siden vi er så redde for å ta steget, er steget utrolig verdifullt. Stemmen i hodet ditt sier: “Ikke gjør det. En hai kommer til å drepe deg!” Du må dytte vekk den stemmen, og ta steget. Du må tørre, legg fra deg bekymringene. Ikke hør på den forhistoriske stemmen som er i hodet ditt. Ikke vær en sau. Markedsføring handler ikke om SEO, SEM, PPC ETC. Det handler om lage et nettverk. Å lage noe som er verdt å snakke om. 

Hovedpoenget med å lage kunst, er at det kanskje ikke funker.

Vær sårbar. Si til publikum at det kanskje ikke funker. Si til kritikerne at det ikke er for deg. Vær imøtekommende til de rare.

“Don’t strive to be heard when you’re here. Work to be missed when your not.”

Hvis du reiser deg av flyet, så er det din feil hvis du blir sen. Hvis du ikke reiser deg av flyet, så er det flyselskapet sin feil. Det er lettere å skylde på andre. Markedet sier: “vi trenger deg til å lede oss.”

GO. MAKE SOMETHING HAPPEN.

Foto: Kevin Fauske

Blogget av Christian Kruse // @christiankruse