Instagram

Vinnerne fra Gulltaggen Awards 2014

Posted: April 11, 2014

NORDISKE STUDENTARBEIDER 2013

Gull: Wear it all

Av: Berghs School of Communication

Juryens kommentar:
Vinneren av årets nordiske studentkategori er ikke bare en student-ide. Vinneren av årets beste digitale studentarbeid er fult mulig en fremtidig ”startup” som juryen straks begynte å leke med ideen til. Dette var noe for døtre og kjærester og fashionistas. Noe som løste et kjent problem på en så sjarmerende måte, at selv de som ikke er så opptatt av miljø og over-konsumering kan bidra til et bedre miljø og mindre over- konsumering, fordi ideen rett og slett er fascinerende nyttig for målgruppen.

Sølv: StrokeAlert
Av: Westerdals School of Commuication

Bronse: The North Face FootPower
Av: Hyper Island

 

ÅRETS SØLVTAGG 2013

Gull: 7 Days of Rain
Av: SMFB
Produksjonsbyrå: MediaMonks

Juryens kommentar:
Vinneren av årets Sølvtagg har mer enn noe annet arbeid i 2013 fylt jurymedlemmene med misunnelse, sjalusi og beundring. Jobben skiller seg ut med et håndverk som ingen andre Sølvtagger i 2013 er i nærheten av å matche. Alt stemmer. Selv de mest kritiske jurymedlemmer forstummes. Ideen er teit og fantastisk. Den er barnslig og voksen. Den er tydelig på produkt og tatt ut i alle relevante kanaler med samme møysommelige fokus på detaljer. Ingen har solgt sko som SMFB og GEOX

 

INFORMATION

Gull: VG SjakkVM
Av: Verdens Gang AS (VG)
Produksjonsbyrå: Jøss, IceCube Media Mediebyrå: Carat

Juryens kommentar:
Vinneren står for kanskje det største produktivitetstapet i Norge i 2013. Et knallgodt grunnkonsept lå til grunn og avsender spilte alle brikkene sine riktig i gjennomføringen ved å ta i bruk et fult spekter av digitale virkemidler. Avsenderen viser vei i hvordan begivenheter i fremtiden vil overføres live på Internett. Fra å være en nisjeinteresse ble alle i hele landet eksperter i løpet av perioden – og avsenderen ble eier av både sporten og spilleren. Vinneren slo rett og slett sjakk matt på alle sine konkurrenter.

Sølv: 7 Days of Rain
Av: SMFB
Produksjonsbyrå: MediaMonks

Bronse: REMA 1000 – Helt Sjef!
Av: Hyper
Produksjonsbyrå: Reactor Retail, Rock Pocket Games

Bronse: Fremtiden er elektrisk – Kraftsystemet akkurat nå! Av: Hyper
Produksjonsbyrå: Startnett IKT

 

ATTENTION

Gull: Live Test Series and The Chase 360o
Av: Forsman & Bodenfors
Produksjonsbyrå: Folke film, Smuggler, B-Reel

Juryens kommentar:
Ni av ni jurymedlemmer skvatt til da denne jobben dukket frem på skjermen. Godt gjemt nedi bunken blant banner-påfunn og artig-app’er lå den og skinte. De fleste i juryen dro kjensel på kampanjen fra før, i likhet med det fleste andre her til lands med tilgang til internett.

Som gull blant gråstein skapte den en episk splitt til de øvrige bidragene. Likevel plukket juryen den fra hverandre, pixel for pixel, for å etterprøve kvaliteten. Var dette virkelig gull eller lot vi oss forlede av nettsladder og viralstøy som legfolk flest?

Sølv: Solo – Verdens største flaskepost Av: Try/Apt
Produksjonsbyrå: AntiMedia Mediebyrå: OMD

Bronse: VG SjakkVM
Av: Verdens Gang AS (VG)
Produksjonsbyrå: Jøss, IceCube Media Mediebyrå: Carat

Bronse: The Snapchat Pitch Av: DDB

Bronse: Taxi Stoltenberg
Av: Try/Apt
Produksjonsbyrå: Pravda Mediebyrå: Mediacom

 

REPUTATION

Gull: Live Test Series and The Chase 360o
Av: Forsman & Bodenfors
Produksjonsbyrå: Folke film, Smuggler, B-Reel

Juryens kommentar:
Noen jobber er så store, og så gode, at det eneste juryen trenger å gjøre er å se hverandre i øynene og nikke bekreftende. Dette er en sånn jobb. Etter at juryen hadde sett igjennom dette caset var det dørgende stille i flere sekunder. Det kan ha vært Enya, det kan ha vært oksene, hamsteret eller Jean Claude van Damme i spagaten. Sannsynligvis så var det kombinasjonen. Eller kanskje var det at vi alle satt og ønsket oss en Volvo Truck?

Gull: 7 Days of Rain
Av: SMFB
Produksjonsbyrå: MediaMonks

Juryens kommentar:
Skal man vinne gull i Gulltaggen så skal alt stemme. Det gjør det i denne jobben. Strategi, ide, art direction, lyd, bilde, gjennomføring og resultater gjør juryen imponert, involvert, engasjert og fascinert. 9 jurymedlemmer, 8 timers juryering og til slutt: 7 days of rain.

Bronse: Good Morning Breakfast
Av: Good Morning

Bronse: Prøv min hybrid
Av: Saatchi & Saatchi
Produksjonsbyrå: Sølvsuper AS, Både Og
Mediebyrå: Maxus

Bronse: The Snapchat Pitch
Av: DDB

 

ACTIVATION

Gull: Prøv min hybrid
Av: Saatchi & Saatchi
Produksjonsbyrå: Sølvsuper AS, Både Og
Mediebyrå: Maxus

Juryens kommentar:
Vinnerjobben skiller seg ut ved veldig smart tankegang i forhold til utnyttelse av mekanismer i denne kategorien, hvor bildet preges av mye rasjonalisering av kjøp i etterkant. Kampanjen aktiverer og benytter ambassadører til å «selge» produktet fremfor de tradisjonelle kanalene og måtene å gjøre det på. Grepet i seg selv bygger langt mer troverdighet og er svært effektfullt. Mediestrategisk skinner jobben også i kraft av at hovedmålsetningen til kunden og selve produktet står sentralt i alle uttak i alle kanaler. Facebook benyttes veldig smart, og er nytenkende ift å koble eksisterende kunde mot potensielle kjøper. En tungvint og i utgangspunktet kompleks oppgave er gjort veldig tilgjengelig og brukervennlig i digitale kanaler. Resultatene er også veldig gode, og tyder på at den beste måten å få noen til å prøve en hybrid kan være folk flest!

Sølv: #grønnpose
Av: Saatchi & Saatchi

Bronse: Whopper Sellout
Av: Dist Creative & MSLGROUP
Produksjonsbyrå: Nodes

 

RELATION

Gull: Prøv min hybrid
Av: Saatchi & Saatchi
Produksjonsbyrå: Sølvsuper AS, Både Og
Mediebyrå: Maxus

Juryens kommentar:
I forhold til kategorien skilte en jobb seg soleklart ut. Faktisk hadde alle jurymedlemmene den på topp gjennom alle stemmerundene. Jobben er innsiktsfull og gjennomført med godt håndverk samtidig som den digitale løsningen er navet i kampanjen.

Men først og fremst er jobben en fantastisk hybrid fordi den klarer å gjøre to ting på én gang: Potensielle kunder blir involvert på en ny og smart måte som gir dem en mer ekte opplevelse av produktet. Og eksisterende kunder blir involvert på en måte som gjør at de ikke blir enda stoltere over å eie dette produktet, det er nok også langt større sjanse for at også dere neste bil vi blir en Toyota Hybrid.

Sølv: Varebilcup 2013 – Park it!
Av: Try/Apt & JCP
Produksjonsbyrå: MottiMotti, Gimpville
Mediebyrå: Mediacom

Bronse: Litago Valg 2013
Av: Los&Co
Produksjonsbyrå: Good Morning, Krypton Film
Mediebyrå: Mediacom

Bronse: Jubileumsgenerator
Av: SMFB, Supertanker
Produksjonsbyrå: Pingbull eDialog & Web
Mediebyrå: Mediacom

 

GRAND PRIX 2014

Live Test Series and The Chase 360o
Av: Forsman & Bodenfors
Produksjonsbyrå: Folke film, Smuggler, B-Reel

Juryens kommentar:
En helt spesiell jobb. Det er så godt tenkt og så fint gjort. Og så stort. Og likevel så fokusert og tydelig, med nydelig timing og strategi som ligger til grunn. Uansett hvor lenge storjyren studerte og diskuterte detaljene, så fant man bare stadig flere argumenter for hvorfor denne jobben skinner så sterkt. Jobben makter å vise oss som bransje en fremtid hvor det meste er mulig å få til, om man bare tillater seg å drømme stort og smart. Med sine mange utradisjonelle men ekstremt effektive grep endrer jobben på mange måter hvordan vi tenker rundt kommunikasjon og hvilke muligheter vi har til å være kreative problemløsere. Og ikke minst sier jobben mye om hvor faget og bransjen er på vei. De svært varierte og kreative uttakene bryter ikke bare med kategorispråket, men kjører rett over alle konkurrentes måter å kommunisere på!