Instagram

Møt Reputation-juryen for 2015

Posted: January 6, 2015

NY_LindaKling

Juryleder: Linda Kling
Byråleder McCann

Linda har hele sin arbeidskarriere fra bransjen, først 12 år i ulike roller i MediaCom som ble avsluttet med å lede og starte opp MBA (MediaBeyondAdvertising) satsningen til MediaCom.  Fra Mediacom gikk veien til Try/Apt som igjen ledet til rollen som byråleder i McCann Oslo. Hun har vunnet flere utmerkelser i både nasjonale og internasjonale konkurranser, som Cannes, Eurobest, NY Mediafestival, Cresta Award, Gulltaggen, Gullblyanten, Mediestratgiprisen, MMM for å nevne noen. Linda har bred erfaring med store norske og internasjonale kunder. Kombinasjonen med erfaring fra media og reklamebyrå har gitt en plattform av å være strategisk, analytisk og kreativ . Mantraet hennes er å tenke at ingenting er umulig før det er prøvd.

 Meld på ditt bidrag i dag!

Hva betyr Reputation for deg?

Alt handler om posisjonen og omdømme, og med det vil jeg si at Reputation er den viktigste kategorien i Gulltaggen. Dette er hva vi jobber med hver dag, som overordnet vil ligge der når man måler antall salg, likes, omtaler , engasjement og så videre. Nøkkelen til et godt omdømme ligger i å etablere gode relasjoner til omverdenen.

Hva forventer du av årets påmeldte bidrag i din kategori?

Først og fremst gleder jeg meg til å se alle bidragene, og er spent på å se om det sendes inn bidrag fra hele bransjen. Siden kategorien skal belønne arbeider som bygger preferanse og sympati for å gi avsender en tydelig posisjon, håper jeg at også vil være er en del PR-byårer som sender inn. Forventer også at det er god innsikt og godt dokumentert, og i godt dokumentert ønsker jeg ikke å se typiske case dokumentasjon; “vi økte facebook likes med 300% hvor man gikk fra 100 til 300 venner” og så videre. Jeg mener dokumentert som i relevant for caset.

Så er det et viktig punkt til, siden dette er Gulltaggen vi snakker om. Det handler om hvordan er denne jobben tatt ut digitalt, og hvordan har digitale virkemidler vært med på å bidra til å bygge en tydelig posisjon.

Hva anser du som den viktigste trenden i din bransje i året som har gått?

2014 var virkelig  året det “skjedde”  – jeg føler at vi har snakket om den digitale revolusjonen så lenge nå og hvordan den kommer til å påvirke bransjen. Det har skjedd mer i løpet av det siste halvåret enn de siste 3-4 årene. Glidningen mellom bransjene, kravene til innsikt, dokumentasjon og ikke minst det å kunne samarbeide på tvers av disipliner.  Det som for meg har skurret mest i 2014 er at alle skulle snakke om Content Marketing og det poppet opp selskaper som skulle spesialisere seg, men hvor fokusert har vært mer på teknologi og spredning enn på det som er aller viktigst, nemlig innhold. Historiefortelling har man drevet med i alle år, ja den endrer seg, men det må fortsatt være godt innhold til den tiden man er i. Teknologien er jo en åpenbaring for muligheter til å spre det gode innholdet – men det må fortsatt være GODT! Om jeg holder meg unna content, er det flere trender som har tydeligjgjort seg i 2014, som at mobilen tok over, “even bigger data”, personifisering – jeg elsker ordet “Youniverse” – det unike innholdet, sosiale media og dens voksende gruppe med digitale påvirkere, åpenhet som den nye kongen med dets trusler og muligheter, innsikt og dokumentasjon, “always on” – 365 dager i året, bilde/video er alt, samt at kampanjer må være fullintegrerte.

Alt dette bidrar til en hverdag som stadig er i endring, og som setter krav til ny kunnskap inn.  Vi ansetter ikke noen “tradisjonell” reklamebyråperson lenger, vi leter etter datanalytikere.  Som en konsekvens av dette tror jeg heller ikke at vi kommer til å si reklamebyråer i fremtiden – kun et spørsmål om tid.

Hvor går veien videre – hvilke utfordringer ser vi i dag og i tiden fremover?

Verden er en utfordring og en stor mulighet – men jeg vil kalle meg en bekymret optimist 🙂  Verden endrer seg pga teknologi. Det går raskt og skal du være på topp i din bransje må du henge med i svingene.

Jeg tror en av de utfordringene vi kommer til å møte er det å samarbeide, og det å partne opp. Man kan maks klare å være best på 2-3 områder og da må man kunne jobbe sammen med noen som er bedre enn meg på andre områder. For kompleksiteten krever det, og da må man være mer villig til å legge sine ego til side. Og klarer man det – er det vips åpnet opp for nye allianser – som igjen gir nye muligheter.

En annen ting fremtiden møter oss med er at ingenting er sikkert, trender kan endre seg på kort tid  – og svaret er at vi må kunne snu oss rundt. Enhver bør ha et “prøve og feile”-budsjett, som igjen vil være med på å flytte oss fremover og være med på å skape innovasjon. Det blir spennende også å se på når transaksjonskostnader som er satt av samfunnet finner flere nye veier, eksempler vi har sett er jo Uber og Airbnb. Dette er jo bare starten, hva når dette blir sykehus og barnehager?

Hvilke forventninger har du til Gulltaggen 2015?

Først og fremst faglig. Gulltaggen har gjennom flere år blitt en klar ener for faglig input i Norge, og absolutt en arena man må delta på om man skal holde seg oppdatert og ikke minst ha ønsket om å flytte seg fremover. Målet er å forlate Gulltaggen 2015 med mer kunnskap og nygjerrighet på fremtiden. Samt at man har knyttet noen nye realsjoner, og åpnet opp for nye konselasjoner for samarbeid. Så skal jeg heller ikke legge skjul på at jeg har store forventninger til juryarbeidet – håper på høy temperatur!

Som nevnt, Gulltaggen er uten tvil det arrangemenetet du skal delta på i Norge om du ønsker faglig påfyll, driver med kommunikasjon og ser at verden er i endring i høyt taktskifte. Det er utviklende å være blant de beste, om de er norske eller internasjonale. Gulltaggen gir også en arena hvor man kan møte meningsfeller og ha faglige diskusjoner som skal være en inspirasjon eller spark i baken for å tenke fremover.

 

Jurymedlemmer Reputation 2015

Linda Kling Byråleder McCann
Rikke Sofie Jacobsen Copywriter Forsman & Bodenfors
Camilla Kim Kielland Konsulent Trigger
Celine Marie Moe Digital Communication Manager Red Bull
Sebastian Eikemo Prestø Tekstforfatter TRY/APT
Kristian Kristiansen Agency Director SMFB
Kjersti Nesbakken Kundeansvarlig MediaCom
Torgeir Vierdal Byråleder Anorak
Christian Hygen Copywriter/Creative Director Kitchen

.

Klikk her for mer informasjon om kategoriene

submit_lang