Instagram

Møt Nordisk studentarbeid-juryen for 2015

Posted: January 30, 2015

Juryleder: Joachim Levin
Kreativ leder og partner hos Superblaise

Joachim er utdannet innen design-, kommunikasjons- og reklamefag fra Norges Kreative Høyskole. Siden oppstarten av Apt sammen med Ole Hustad i 1999, og videre gjennom sammenslåingen med Try Reklamebyrå i 2007 har Joachim arbeidet med digital konseptutvikling, reklame og kommunikasjon for noen av landets største annonsører. Etter tiden i Try/Apt jobbet han som forretningsutvikler i Nye og Kloke Hoder, Mobiento og industridesignstudioet StokkeAustad, før han sammen med Anniken Fjelberg startet coworking spacet 657 Oslo, kommunikasjonsbyrået Superblaise og Ut: studentbyrå.

Joachims arbeid har mottatt en rekke utmerkelser, som Merket for god design, Gulltaggen, Cannes Cyber Lion, Gullblyanten, Sølvtaggen, Visuelt, Stella, HSMAI og MMM, for å nevne noen.

Joachim er veldig opptatt av ideer og det skape noe nytt innenfor bransjen han er i. Hans store lidenskap ligger i oppstart, det å bygge sterke kulturer og jobbe kreativt med utfordringer. Joachim beundrer mennesker som gjør det de tror på og ikke avviker fra kursen, uansett hinder. Gjennom å jobbe med både merkevareutvikling, design og reklame, har han vært med å skape et byrå som evner å jobbe med kunder i innovasjonsprosser der intern- og ekstern kommunikasjon blir sterke drivere for prosessen.

– Det å koble på unge mennesker for å tilføre et nytt syn og nye tanker er uvurderlig, forteller jurylederen. Studenter og nyutdannede vet ikke at noe ikke kan gjøres, og bare gjør det. De stiller spørsmål vi ikke alltid gjør og har ikke en agenda. De identifiserer behov i målgruppen vi ikke engang visste eksisterte. Det å kople disse tankene med erfaring fra seniorer, tilfører noe helt nytt til bransjen.

.

 Meld på ditt bidrag i dag!

.
Hva betyr kategorien for nordiske studentarbeider for deg?

Jeg mener dette er den viktigste kategorien i Gulltaggen. Det er her vi heier frem de unge talentene, de som skal skape løsninger for fremtiden og definere hva bransjen er i årene som kommer. Ved å ikke bare hedre oss selv, men også studenter, unge kreatører og friske ideer, kan vi bidra med å sette en standard for hvordan utdannelsesinstitusjonene utdanner fremover, hva de vektlegger i studiene sine og hvilke fagpersoner de engasjerer ved skolene. Dette vil i sin tur påvirke annonsørene og hvordan bedrifter tenker om kommunikasjon.

 

Hva forventer du av årets påmeldte bidrag i din kategori?

Jeg håper på dristige ideer som snur opp ned på gamle problemstillinger. Jeg tror mange av bidragene kommer til å handle om teknologi og fysiske installasjoner i kombinasjon med digitale flater. En av trendene jeg opplever som mest spennende er merkevarer som i større og større grad begynner å kople sine produkter til nettet eller hverandre, ved å utstyre dem med teknologi. Her tror jeg vi kommer til å se mange konsepter hvor mulighetene dette åpner for, er en viktig del av ideen.

 

Hva anser du som den viktigste trenden i din bransje i året som har gått?

Det skal mer til å skape engasjement enn før. Det å forvente at en merkevare skaper varige emosjonelle bånd til oss som forbrukere ved å gi bort en iphone, bil eller reise til 100.000 er en bløff. Vi er mer kresne – og skeptiske – enn noen gang tidligere, vi vil ikke bli lurt. Skal vi skape involvering gjenom kommunikasjon må vi se på hva det faktiske budskapet er og lage godt innhold. Ingenting slår innhold og det er ikke mulig å bygge sterke merkevarer kun med rasjonelle virkemidler. Jeg ser at genre som sadvertising stadig vokser og gjør noe med hvordan vi oppfatter budskapene merkevarene formidler. En av konsekvensene at dette er at vi er villige til å engasjere oss og faktisk gjøre noe. Vi trenger action.

 

Hva går veien videre – hvilke utfordringer ser vi i dag og i tiden fremover?

Jeg vet ikke hvor veien går, men jeg håper utfordringene vi skaper med usosiale sosiale nettverk settes på agendaen. At vi bruker så mye tid i medier som egentlig gjør oss dårligere på å håndtere ekte relasjoner bekymrer meg.

 

Hvilke forventninger har du til Gulltaggen 2015?

Gulltaggen står tydelig for meg som det arrangementet der både det faglige og sosiale settes høyt av alle deltakerne og bransjen. Min forventning er å bli inspirert med relevant innhold og møte flinke folk.

Det er godt å ha et utstillingsvindu der vi kan lære mer om hva andre gjør, tenker og skaper. Det å selv være synlig på denne arenaen er viktig. En ting er å være oppdatert på sine egne kunder, en annen å vite hva som skjer i bransjen. Det er også en god mulighet for bedrifter å komme nærmere de ulike byråene.

 

Jurymedlemmer Nordisk Studentarbeid 2015

Joachim Levin Creative Director Superblaise
Ruben Søgaard CEO Mediacom
Børge Vike Sandengen Managing Director DayTwo
Bendik Romstad Head of Energy Pool Kitchen
Nils Ola Bark CEO Isobar / Aegis
Andre Koot Creative / Partner SMFB
Petter Gulli Executive Creative Director DDB
Torstein Greni Creative Director McCann
Espen Klepper CEO Omnicom Media Group
Øystein Halvorsen Creative Director / Partner TRY/APT
Anders Aunbu Advertising Director Creuna Norge


Klikk her for mer informasjon om kategorienesubmit_lang