– Jeg tror flere svenske byråer kommer godt ut av det i Gulltaggen om de melder på bidrag

karina ullensvang

Karina Ullensvang
Jurymedlem: «Mobile» og «Social Media»
Art director
Forsman & Bodenfors

– Du skal juryere i kategoriene «Mobile» og «Social Media». Hva tenker du gode bidrag i disse kategoriene bør ha?

– De beste bidragene kommer til å være de som lykkes med å utnytte, og gjerne utfordre, de ulike kanalene med en smart og relevant idé som frembringer den klassiske «Genialt! Skulle ønske jeg hadde kommet på dette selv»-tanken. Det er bidrag som er basert på en så bra innsikt at ideen virkelig engasjerer og fungerer, samt styrker merkevaren.

 Klikk her for mer informasjon om kategoriene.

– I Sverige, hvor du jobber, har man Guldägget. Hva tenker du om den konferansen kontra norske Gulltaggen?

– Guldägget er motsvarigheten til norske Gullblyanten og rendyrker derfor ikke digital innovasjon på samme måte som Gulltaggen. Det gjelder både kategoriene i konkurransen og selve konferansen, så det blir kanskje litt feil og sammenlikne de. Gulltaggen er utvilsomt mer givende og spennende hvis fokuset ligger på potensialet i utnytting av digitale virkemidler og ønske om digitalt verdensherredømme.

Hva tenker du er forskjeller og likheter mellom bransjen i Sverige og i Norge?

– Når det gjelder likheter kommer jeg ikke på noe annet enn humor. Både nordmenn og svensker elsker humor som virkemiddel, særlig når det kommer til tradisjonelle medier som reklamefilm og print.

– Jeg har kanskje blitt litt farget av å ha bodd i Sverige 2,5 år, men når det kommer til ulikheter vil jeg påstå at Sverige er bedre på normbrytende kommunikasjon. Da tenker jeg spesielt på genus-perspektivet og representasjon av LGBTQ, og ulike innvandrergrupper i kommunikasjon. Sverige er nok hakket bedre på å tenke utenfor sine egne landegrenser, men det er jo også en naturlig konsekvens av å jobbe mer med globale kunder. Men Norge skulle nok ha godt av å løfte blikket mer, og følge med på hva som skjer i resten av verden til tider.

– Jeg kan ikke svare for hvordan det er på andre byråer i Sverige, men det som jeg syntes er mest interessant med Forsman & Bodenfors er at man ikke jobber i faste team hele tiden. Man ser først på en oppgave og så ser man på kompetansen til de ulike som jobber på byrået før man setter sammen en arbeidsgruppe på to-fem  mennesker som skal løse oppgaven. Det har så klart sine fordeler og ulemper, men å få jobbe med nye mennesker med andre synspunkter, tankesett og ideer enn hva man er vant med, frembringer ofte veldig interessante diskusjoner og løsninger. 

– Hvilke svenske aktører tenker du kunne hatt glede av å melde på bidrag og delta på Gulltaggen?

– Det finnes mange gode jobber som gjøres i svensk reklamebransje om dagen, så jeg tror absolutt at en del svenske reklamebyråer kommer godt ut av det i årets Gulltaggen hvis de melder på bidrag. Det ville gitt mer konkurranse blant de norske jobbene også, hvilket både er spennende og utfordrende for juryen og ekstra «cred» til de som vinner!

Klikk her for mer informasjon om frister og regler for innlevering av bidrag.