Tema: Virtual Reality – ekte eller falsk?

Kenneth med VR

av Kenneth Eriksen,
Daglig Leder i INMA, arrangør av Gulltaggen

På Gulltaggen i år, den 20. april, avsluttet Jeremy Bailenson Gulltaggens første konferansedag da han forlot scenen i Oslo Spektrum. Han hadde snakket om VR, Virtual Reality. Denne artikkelen er inspirert av hans foredrag, men tar for seg ytterligere problemstillinger omkring de kommersielle kreftenes interesser rundt virtuell virkelighet, og de potensielle konsekvensene for forbrukeren og samfunnet.

Samsung, Google, Facebook og Microsoft satser alle hardt på VR. Når fire så store aktører legger ned så mye ressurser betyr det som regel at noe er i ferd med å skje. VR har vi snakket om lenge. Er det nå det skjer?

Tja. Jeg tipper det tar noen år til før det virkelig tar av, men at det kommer, er nok ganske sikkert. Utfordringene med VR har frem til nå vært teknologien. Det løser seg, imidlertid. Utfordringene fremover blir programmeringen. Det å lage noe som er så realistisk som vi vil ha det til, vil kreve mye programmering. Vil det bli kostnadseffektivt?

Selvsagt er også dette bare et tidsspørsmål, etter hvert vil standardscript og standardalgoritmer ta over også her, som gjør at programmeringen vil bli mer effektiv. Men så fort teknologien er på plass, vil dette bli neste flaskehals. Ting tar tid også her.

Alt avhenger av hva vi skal bruke VR til.

Ikke til ordinært medie-bruk

Jeremy mener at vi ikke skal bruke VR til konsum av vanlig media, for å se fotball- og basketballkamper, for eksempel. Han mener vi bør bruke VR i lukkede settinger hvor vi kan påvirke holdninger og adferd hos objektene. Jeremy ønsker at vi skal bruke VR i kampen for det gode. Og han viste på Gulltaggen frem eksperimenter som viser hvor lite som skal til for at vi lærer oss å ta bedre valg, mer altruistiske valg. Trening som gjør at vi over tid faktisk endrer vår adferd «in real life».

Jeg tror derimot at mye av VR-teknologien også kommer til å bli brukt i «det ondes» tjeneste. Det kommer til å påvirke vår hverdag på en måte som gjør verden mindre sikker og mer voldelig. Hva skjer når vi får social gaming i VR? First-person-shooter, hvor vi automatiserer reflekser for å drepe hverandre og hvor ungdommen lærer seg at de ikke dør av å kaste seg inn i livsfarlige situasjoner. Hva skjer da i USA, hvor folk går rundt med håndvåpen i veskene sine? Hva skjer når vi automatiserer voldelig adferd i stort omfang?

Bare se her, hvor kraftig VR kan påvirke mennesker.

Ja, dette ligner på dommendagsprofetiene vi fikk høre om da vi så fremveksten av voldelige dataspill og voldelige filmer. I det store og det hele har vi sett at folk, store og små, klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Hva skjer når vi visker ut grensene enda mer? Det skal ikke mange ekstra mennesker over på feil side av knivseggen før det blir en katastrofe. En ny person på feil side betyr en ny triggerhappy person løs med pistol. Hva skjer når du trenes opp til å drepe vennene dine som du gamer sammen med? Utfallet av neste ufarlige og vennskapelige krangel blir kanskje ikke så ufarlig lenger.

Teknologien blir allemannseie

Hvem skal stoppe denne utviklingen? Det er vanskelig å se. Det er helt klart sterke kommersielle krefter som vil presse grenser og levere så realistiske VR-opplevelser som mulig. Det er allerede på gang.

Dette er bare en liten start, og teknologien kan fort bli allemannseie, ettersom hver ny mobil som produseres kan lages til å inkludere VR-teknologi.

Historien gjentar seg, først porno, så gaming, så allemannseie. Teknologi kan brukes både i det gode og ondes tjeneste. Som regel går det bra. Som regel er jeg optimistisk for utviklingen og fremtiden. Og det er jeg også for VR, men da må vi få på plass noen reguleringer underveis, før det går galt. Klarer vi det? Det er ikke alt som blir bra når det er amerikanerne som Trumpher…

Lenker til ressurser om VR:

http://mashable.com/category/virtual-reality/

https://www.theguardian.com/technology/virtual-reality

http://techcrunch.com/tag/virtual-reality/

http://www.huffingtonpost.com/news/virtual-reality/

https://virtualrealityreporter.com/

http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2016/01/13/google-oppretter-egen-avdeling-for-vr

https://www.facebook.com/zuck/posts/10101319050523971

http://www.telegraph.co.uk/technology/2016/05/21/facebook-builds-virtual-reality-team-in-london/

 

VR-software:

http://www.virtalis.com/3d-vr-software/

http://makezine.com/2016/03/24/makers-introduction-vr-best-software-tools-free/

http://www.video-stitch.com/live-vr/

 

Lenker til definisjoner fra Wikipedia om VR:

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality

https://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_reality

https://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift