Kjapp prat med juryleder i PR og fortjente medier, Hanne Kjærnes

 

NAVN: Hanne Kjærnes
STILLING:
Rådgiver og partner 
FIRMA:
 PR-operatørene

Hva er drømme-casen i din kategori?
Drømmecasen har en god ide som utgangspunkt med en klar og tydelig strategi for fortjent oppmerksomhet, og at det kommer frem hvordan medieoppmerksomheten har vært viktig for måloppnåelsen. Ofte er vi for dårlige til å måle PR, så jo mer konkret – jo bedre! Jeg synes også det er morsomt med caser som har jobbet mot spesifikke målgrupper og heller valgt bort enn å skulle favne absolutt alt og alle. Det er jo ikke sånn at det bare er de store prosjektene med tilsvarende store budsjetter som når opp. En genial ide med god operasjonalisering der kanalbruken er spesifikt tilrettelagt akkurat de man skal nå kan ha vel så gode vinnersjanser. Og det er jo fjorårets vinner i kategorien et svært godt eksempel på.

Hva tenker du er et minimum for en case i din kategori?
Et minimum er at fortjent oppmerksomhet skal ha en tydelig tiltenkt rolle i prosjektet fra oppstart. Det finnes mange eksempler på store kampanjer som også får medieoppmerksomhet – men gjør det ikke nødvendigvis til et godt PR-case. Da skal det ligge en god PR-strategi i bunn.

Ser du selv noen trender eller tendenser i bransjen nå som du synes er ekstra spennende?
En periode var PR-bransjen preget av mye stuntbasert PR og «artige ideer», nå er det langt større fokus på langsiktighet og god historiefortelling, en trend jeg håper vedvarer. Selv er jeg også en forkjemper for kommunikasjon med positivt fortegn, og at det ikke bare skal være ord, men også handling. Mange ulike selskaper begynner nå å bli modigere og ta standpunkt gjennom kommunikasjonen – ofte ved å se nye muligheter i stedet for begrensninger. Og det trenger vi enda mer av!

Les mer om kategorien og se alle som sitter i juryen her!