Prat med juryleder i Integrert kampanje, Eirik Sørensen

 
NAVN: Eirik Sørensen
STILLING:
Kreatør 
FIRMA:
 Try

 
Hva er drømme-caset i din kategori?
De aller beste integrerte kampanjene jeg har sett er de ideene som også blir en integrert del av selve produktet eller tjenesten de reklamerer for. Sånn som Nike+. Er det en smart nyttetjeneste? Eller er det grand prix i integrert reklame? Et annet eksempel er #OPT Outside for Rei. Uansett hvor mange kanaler som jobbet sømløst sammen i den kampanjen var det måten å involvere de ansatte på og det at de FAKTISK stengte alle butikkene sine på Black Friday, som gjør den jobben til en av tidenes beste integrerte kampanjer.

Hva tenker du er et minimum for en case i din kategori?
En veldig, veldig god idé som tar kanalene på alvor. Juryen må huske at selv om en kampanje er stor, betyr det ikke nødvendigvis at den er bra integrert. Det viktigste er å vise at de ulike kanalene gjør det de er best på, og at de samlet løfter den gode ideen til nye høyder. “Send én Smash» for eksempel er en jobb jeg husker føltes litt «liten», men hvor kanalene spilte hverandre eksepsjonelt gode. Jeg synes den burde ha fått enda mer heder og ære også i denne kategorien.

Ser du selv noen trender eller tendenser i bransjen nå som du synes er ekstra spennende?
At vi er på vei tilbake til de store gode ideene. Jeg føler at vi i en periode nå har vært smittet av en form for content-sjuke hvor man har vært mer opptatt av formen og distribusjonen av ideene enn at det faktisk ligger en idé der. For all del, det har aldri vært viktigere å lage bra innhold, men jeg synes det er lenger mellom de fantastiske ideene i Norge nå enn det var for bare noen år siden. Når det lages 10 skjult kamera ideer i uka og vi tenker at så lenge vi rekker å blæste ut alt vi vil si innafor de tre første sekundene på Facebook så er vi i mål, så har vi gjort det ganske vanskelig for oss selv. Nå føler jeg at kundene begynner å etterspørre de store gode ideene igjen, og samtidig har byråene igjen begynt å lete etter dem. Tror ikke vi er helt friske enda, men vi er på vei.

 

Les mer om kategorien og se alle som sitter i juryen her!