Anorak & Einar Film best i Gulltaggen 2021 – se alle vinnerne her!

Reklamebyrået Anorak fikk sammen med Einar Film og Fortellinger tre gull, to sølv og et diplom i årets utgave av INMAs Gulltaggen Award. De to selskapene gikk til topps tre ganger med konseptet «Et helt annet sted» for strømmetjenesten Vi er live/vier.live. I tillegg fikk Anorak sølv for jobben «Det koster mye å ha lite» for Kirkens Bymisjon.

Anorak og Einar Film og Fortellinger vant gull med «Et helt annet sted» i kategorien «Integrert kampanje» i fagdisiplinen Reklame og kommunikasjon og i kategorien «Årets Nyskapning» i fagdisiplinen innholdsmarkedsføring. I tillegg stakk samme jobben av med sølv i kategoriene «Kampanje (Mediestrategi)» og «Håndverk (Design og Teknologi)», og fikk diplom i «Produkt og tjeneste (Design og Teknologi)». Arbeidet fikk også den gjeveste prisen «Best in show» – dermed er «Et helt annet sted» årets beste arbeid! Kort sagt er jobben «Et helt annet sted» kåret til totalvinneren av Gulltaggen 2021.

– «Et helt annet sted» er et konsept som ga juryen tårer i øynene og gåsehud. Gjennomføringen er uendelig vakker og åpner dører til en digitalisering av kulturlivet på en verdig måte for både konsumenter, utøvere og produsenter. Dette konseptet har vært et sterkt bidrag i mange kategorier», sier juryleder Mari Grønvold. 

Totalt inkludert jurygeneral, visegeneral og fire juryledere, har 40 jurymedlemmer vært i full sving for å finne de aller beste arbeidene fra året som har gått. Juryen har blitt ledet av årets jurygeneral Gro Larsson fra Per Høj og visegeneral Marita Viken fra Unfold som tar over ledelsen etter Larsson i neste års konkurranse. Det er blitt konkurrert i ti ulike kategorier, fordelt på fire fagdisipline; design og teknologi, innholdsmarkedsføring, reklame og kommunikasjon, og mediestrategi. 

Reklame og kommunikasjon

Anorak og Einar Film og Fortellinger har hatt med seg Bold og NoA Ignite som samarbeidspartnere på gull-jobben i strømmekonseptet for norske kulturformidlere og norsk musikk. I kategorien «Integrert Kampanje»ble det sølv til Trigger Oslo og OMD i samarbeid med Oslo Assembly, Sex og Samfunn, Kuben videregående skole, og Snapchat med «Asan – ta vare på intimiteten. Bronsen gikk til Try i samarbeid med TRY Apt, One Big Happy Family og Storyline Studios med arbeidet «Les bedre.» for Den norske Forleggerforening Det ble også utdelt diplom til Atyp sammen med State og Verdens Sterkeste Mann for jobben «Norges største arbeidsplass» for Honningcentralen. Try mottar også et diplom for jobben «Nåtidshjernen» for DNB.

I kategorien «Enkeltarbeid» ble det gull til byrået Pol sammen med Bacon Production for kunden Posten med «Angry White Santa». Anorak kapret sølvet med Bacon for arbeidet «Det koster mye å ha lite», for kunden Kirkens Bymisjon. Bronsen i gikk også til Pol i samarbeid med Fantefilm for jobben «Varm et barn» for kunden Redd Barna. Diplomet gikk til Anti for arbeidet «Level Up Your Brain» for Norges forskningsråd.

Gullet i kategorien «Sosiale Medier» gikk til No Name og Bureau sammen med Kristin David-Andersen Øveraas for «Headset Challenge» for Hørselshemmedes Landsforening. Det ble ikke delut sølv i denne kategorien, men det ble delt ut to bronser hvor den ene bronsen gikk til Anti sammen med Disruptive branding for «Delivering bacon» med kunden Db, og Try fikk bronse for «Nåtidshjernen» skapt for kunden DNB. Try Opt og Try Innhold mottar i samarbeid med All Images diplom for arbeidet «DBMO2020 – Norges første Instagram-bok» for Gyldendal.

Mediestrategi

Gullet i kategorien «Kanal» gikk til Tante Randi Reklamebyrå for kampanjen «Utdanningsetaten i Oslo – #DinRetning» for Utdanningsetaten i Oslo. Her ble det sølv til Starcom for «En dynamisk bølgerigg» for Telenor Kystradio. Amedia Innholdsbyrå tok bronsen med «Kan lokale stemmer løfte kjedens satsing …» for Coop Prix. Diplomet gikk til OMD sammen med Schibsted for jobben «OMO – Tilbake til hverdagen» for Orkla Home & Personal Care.

– Det var forfriskende å se hvordan teamet i Tante Randi klarte å ta i bruk TikTok på en relevant og effektiv måte. Mange merkevarer drømmer om å bli relevante på nye plattformer, og med denne kampanjen klarte Utdanningsetaten i Oslo å faktisk flytte en fysisk messe over på TikTok. Imponerende i seg selv, og spesielt viktig og godt gjort under en pandemi!», sier juryleder Simen Hanssen.

Gullet i kategorien «Kampanje» gikk til OMD sammen med Trigger Oslo for arbeidet «Asan – ta vare på intimiteten» for Karo Pharma. Det sølv til «Et helt annet sted» fra Anorak og Einar Film, og bronsen til Gambit H+K i samarbeid med Netlife, Opinion, Mindshare og Oslo Assembly for jobben «Verdens viktigste mål» for Norad. Diplomene gikk til Starcom sammen med Kitchen for arbeidet «Alt endrer seg fort på havet» og Try for arbeidet «Nåtidshjernen» for DNB.

Innholdsmarkedsføring

Try tok gullet i kategorien «Beste innholdsmarkedsføring» for jobben «Nåtidshjernen» i samarbeid med Try Apt, One Big Happy Family og Storyline Studios for DNB. Sølvet gikk til Gambit H+K med «Verdens viktigste mål» for Nora. Hyper Redink stikker av med bronsen sammen med Willy Nickers og Frame for jobben «Klimamyter for Klimaetaten i Oslo» for Klimaetaten i Oslo. Try Innhold får i samarbeid med Try Film, Try Apt og Try Reklame diplom for jobben «Agurknytt» for BAMA. Schibsted Partnerstudio og Mindshare får også diplom for arbeidet «Helsedirektoratet, Schibsted Partnerstudio & Mindshare: VG direktestudio, COVID-19».

Helt til topps i kategorien «Best influencer markedsføring» gikk No Name og Bureau sammen med Kristin David-Andersen Øveraas med arbeidet «Headset Challenge» for Hørselshemmedes landsforening. Sølvet gikk til Tante Randi Reklamebyrå med «#Din retning» for Utdanningsetaten i Oslo. Her ble det bronseplass til Nord DDB i samarbeid med Uhørt, Verdens Sterkeste Mann og Julien Alary for kampanjen «Stemmer verdt å lytte til» for ice. To diplomer ble utdelt, ett til Pol for jobben «E(MERCH)ING» i samarbeid med Also Known As og NoName for Posten, og ett til Anti for «Level Up Your Brain» for Norges forskningsråd.

I kategorien «Årets nyskapning» gikk gullet til «Et helt annet sted» av Anorak og Einar Film og Fortellinger da det er et innovativt konsept som skiller seg ut fra andre lignende initiativ fordi det har endret måtene vi konsumerer musikk på – på lang sikt. 

For å dele ut metall i Årets nyskapning mener juryen at bidraget må være innovativt innenfor innholdsmarkedsføring som kategori. Arbeidene som er sendt inn i år er alle kreative, bygger på gode strategier og kan vise til solide resultater, men de mangler likevel innovasjonen vi mener metall-kandidater bør ha. En samlet jury velger derfor å ikke dele ut sølv eller bronse i denne kategorien i år, men tre diplomer.

Diplomene gikk til Tante Randi Reklamebyrå, Mindshare og Interaktiv Design for arbeidet «Utdanningsetaten i Oslo – #DinRetning» for AS for UDE/Utdanningsetaten i Oslo. TRY mottar diplom for arbeidet «DNB Festivalsommer» i samarbeid med TRY Pearl, TRY Apt, West Avenue og festivalene for DNB. TRY Opt og TRY Innhold sikret seg diplom for arbeidet «DBMO2020 – Norges første Instagram-bok» i samarbeid med All Images for Gyldendal. Vi håper bransjen kan fortsette det gode arbeidet med å skape innovative arbeider fremover.

Design og Teknologi

Det ble i år delt ut to gull i kategorien «Produkt og Tjeneste», dette da juryen ikke kunne velge mellom et fantatsisk produkt eller en fantastisk tjeneste da begge sto til gull. Byrået Hyper Games tok gullet med spillet «Mørkredd» for seg selv som kunde, nemlig Hyper Games. Byrået Blank fikk gull for kampanjen «AMOI – Byens beste levert til deg på døra» for kunden Posten Norge. I samme kategori ble det utdelt bronse til Lånekassen og NoA Ignite for kampanjen «Service oriented platform to ensure …» for Lånekassen. Det ble delt ut to diplmer, et diplom gikk til Los & Co / Neue Design Studio i samarbeid med Dekode med arbeidet «Jordan Sånn» for Orkla House Care (Jordan). Anorak & Einarfilm får diplom for «Et helt annet sted» for Vi er live. 

– I år ble det to gull i denne kategorien. Bidragene var svært ulike og inspirerende på hver sin måte. Vi kunne rett og slett ikke sette de opp imot hverandre, og begge sto til gull. Amoi, som samler noen av de beste lokale butikkene og varene på ett sted og leverer det hjem til deg på døren. Tjenesten er nyskapende og svært aktuell nå som alt har vært koronastengt. Et fint bidrag til å knytte det lokale sammen, både for forbruker og bedrifter. Mørkredd som et ett nydelig indispill med gåter som engasjerer spilleren på tå og hev. Man kan spille alene, men det fungerer enda bedre når man er to. Vi liker spesielt den lekene visuelle utrykket med fokus på lys og mørkt og at spillet fungerer best nå man spiller sammen med andre., sier juryleder Ann-Kristin Hansen, daglig leder og partner i AntiDiffer.

I kategorien «Håndverk» var det Snøhetta som sikret seg gullmedaljen med arbeidet «An E-mail First Visual Identity» for kunstneren Bjarne Melgaard. Sølvet gikk til mestvinnende «Et helt annet sted» av Anorak samt Einar Film for kunden Vi er live. Bronsen gikk til Visit Oslo, Haptiq og Good Morning med «Oslo Spex – Henrik Ibsen» for Visit Oslo. Diplom gikk til Anti i samarbeid med Try Apt med jobben «Norges Musikkhøgskole – Identitet / nettside nmh.no» for Norges Musikkhøgskole.

I år var det 64 arbeider som ble nominert i såkalt «shortlist». Totalt ble det utdelt 11 gull, syv sølv, 10 bronse, 17 diplomer og Best in Show. Men en pris gjenstår – og det er selveste æresprisen som deles ut etter sommeren.

– På grunn av pandemisituasjonen ble det dessverre ingen fest til ære for alle vinnerne og deltakerne i år heller. I stedet arrangerer vi på en mottakelse for vinnerne etter sommeren – der vinnerne vil få sine statuetter og diplomer og ikke minst heder og ære! Vi vil også da offentliggjøre og dele ut æresprisen. Det vil bli en uformell markering til ære for vinnerne, lover daglig leder Camilla Grund i INMA.

– Men til neste år skal vi virkelig ta igjen det tapte i forhold til sosialt liv, fest og ståhei i forbindelse med Gulltaggen. Vi har allerede startet planleggingen og det er bare å begynne å glede seg. Nå går vi ett steg videre med mottakelse etter sommeren – også kliner vi til for fullt i 2022, sier Camilla Grund.