Årets vinnere i fagdisiplinen Innholdsmarkedsføring

Kategori: BESTE INNHOLDSMARKEDSFØRING

Gullet gikk til TRY for arbeidet «Nåtidshjernen» i samarbeid med TRY Apt, One Big Happy Family og Storyline Studios for DNB

Jurybegrunnelse: 

Nåtidshjernen har ikke bare satt seg på hjernen, men også aktivert langtidshjernen. Et gjennomført og tydelig konsept som leverer på kreativitet, innhold og målgruppe. De har klart å kombinere det tekniske og det kreative på en forbilledlig måte i det de formidler det som for mange oppleves som et tørt og kjedelig tema ,med solid underholdningsverdi. Gullvinneren har skapt et stort og komplekst innholdsunivers som balanserer det humoristiske med det seriøse. Med godt og variert innhold trekker de målgruppa til seg og klarer å aktivisere dem videre inn i det som også er et forskningsprosjekt. Selv om de har tatt i bruk hele verktøykassen i denne kampanjen, mister de aldri fokus på hva som er den bærende ideen. Innholdet spiller godt på lag med tradisjonell reklame, og vi får rett og slett lyst til å ta enda smartere valg i økonomien.

Sølvet gikk til Gambit H+K for arbeidet «Verdens viktigste mål» i samarbeid med Netlife, Opinion, Mindshare og Oslo Assembly for Norad

Jurybegrunnelse:
Det er vanskelig å forestille seg hvordan ”Verdens viktigste mål” kunne vært løst på en bedre måte. Dette er en solid kampanje som har gått bredt ut for å engasjere en bred målgruppe. Invitasjonen til å ta en test fungerer svært godt for å sortere store mengder informasjon, slik at bærekraftsmålene oppleves både relevante og personlige for brukeren. Med smart bruk av data og skreddersydd innhold har kampanjen generert en imponerende mengde skreddersydde annonser og artikler. At verktøyene i kampanjen blir brukt ute i skolene for å skape engasjement hos elever, vitner om et solid håndverk. Verdens viktigste mål er et stort og komplekst budskap som formidles på en frisk og nytenkende måte.

Bronsen gikk til HyperRedink for arbeidet «Klimamyter for Klimaetaten i Oslo» i samarbeid med Willy Nickers og Frame for Klimaetaten i Oslo

Jurybegrunnelse:
Årets bronsevinner er en kampanje som gjør at du ler og lærer om hverandre. Karakteristikken av ”den gale onkelen” fanger en skummel tendens i samtiden som det er viktig å ta tak i. Situasjonene som løftes fram er det mange som kan kjenne seg igjen i, og kampanjen flyter godt i spennet mellom humor og godt innhold. Det sies at ”mot dumskap kjemper selv Gudene forgjeves” et uttrykk som gjøres til skamme med denne kampanjen, i det den hjelper oss med å finne de gode argumentene slik at svake og feilaktige påstander ikke blir stående uimotsagt. Klimamyter.no er et fantastisk sted for å lære mer, både for klimafornektere og alle oss andre. Dette er rett og slett en modig og viktig kampanje i den tiden vi lever i.

Diplom gikk til TRY Innhold for arbeidet «Agurknytt» i samarbeid med TRY Film, TRY Apt og TRY Reklame for BAMA

Diplom gikk til Schibsted Partnerstudio og Mindshare for arbeidet «Helsedirektoratet, Schibsted Partnerstudio & Mindshare: VG direktestudio, COVID-19» for Helsedirektoratet

Kategori: BESTE INFLUENCER MARKETING

Gullet gikk til No Name og Bureau for arbeidet «Headset Challenge» i samarbeid med Kristin David-Andersen Øveraas for HLF Hørselshemmedes Landsforbund

Jurybegrunnelse:
Denne kampanjen viser godt skreddersydd innhold som effektivt når ut til målgruppen som utsetter seg aller mest for lyd, gamere. Valget av influencere er en perfekt match til dette budskapet, og det at spillverdenen er såpass internasjonal gjør også at kampanjen får mye oppmerksomhet og når bredt ut. 
Å utfordre gamere med en ”headset challenge” er et effektivt grep som gjør at de selv innser hvor viktig lyd er, framfor at noen forteller dem at det er farlig. Juryen lar seg imponere av ideen, gjennomføringen og resultatene som kampanjen viser til – hele 44 000 har vært inne på HLF sine nettsider og tatt hørselstest. Dette er rett og slett et solid stykke arbeid som engasjerer både hodet og hjertet hos en målgruppe som kan være vanskelig å nå.

Sølvet gikk til Tante Randi Reklamebyrå for arbeidet «Utdanningsetaten i Oslo – #DinRetning» i samarbeid med Mindshare og Interaktiv Design AS for UDE/Utdanningsetaten i Oslo

Jurybegrunnelse:
Med denne kampanjen har Utdanningsetaten tatt målgruppa på alvor. Det er imponerende hvordan aktøren har kastet seg rundt for å finne løsninger på kort tid, på et tidspunkt der store arrangementer ikke lenger var mulig. Kombinasjonen av kjente influencere, og påvirkere som står målgruppa nær i hverdagen, fungerer godt. Dette er definitivt kommunikasjon vi ønsker å se mer av, også når verden åpner opp for tradisjonelle messer igjen. Resultatene vitner om at denne løsningen har vært helt riktig og at budskapet har truffet og engasjert målgruppa.

Bronsen gikk til Nord DDB for arbeidet «Stemmer verdt å lytte til» i samarbeid med Uhørt, Verdens Sterkeste Mann og Julien Alary for ice

Jurybegrunnelse:
Dette er en modig kampanje som skiller seg ut fra konkurrentene, og som tør å løfte fram stemmer som utfordrer de konvensjonelle normene i samfunnet. ICE ser på seg selv som utfordreren i markedet, og gjennom dette samarbeidet med unge som på hver sin måte utfordrer, går dette budskapet rett i hjertet til forbrukeren og er med på å bygge en sterk identitet for merkevaren. Vi liker spesielt godt at de har gått for mikroinfluencere i denne kampanjen, noe som gjør at kampanjen oppleves troverdig. Dette er en omfattende kampanje som tar samfunnsansvar på alvor, og kan vise til sterke resultater.

Diplom gikk til POL for arbeidet «E(MERCH)ING» i samarbeid med Also Known As og NoName for Posten

Diplom gikk til ANTI for arbeidet «Level Up Your Brain» for Norges forskningsråd

ÅRETS NYSKAPNING

Gullet gikk til Anorak & Einarfilm for arbeidet «Et helt annet sted» i samarbeid med Bold & NoA Ignite for VIERLIVE

Jurybegrunnelse:
Med gåsehud og tårer i øynene tar dette konseptet oss til et helt annet sted. Gjennomføringen er uendelig vakker og åpner dører til en digitalisering av kulturlivet som kommer både konsumenter, utøvere og produsenter til gode. Dette er ikke et plaster på såret for noe vi ikke fikk. Dette er et innovativt konsept som skiller seg ut fra andre lignende initiativ fordi det kommer til å endre måtene vi konsumerer musikk på – på lang sikt. Et helt annet sted lar oss oppleve musikk uavhengig av hvor i landet vi holder til. De har på en nytenkende måte klart å gjenskape samholdet og kulturen som kommer med konsertopplevelsen, på digitale flater. Vi gleder oss til neste digitale konsert, og betaler mer enn gjerne inngangsbilletten. Vi vil rett og slett ha mer av dette. Bravo, og gratulerer!

Diplom gikk til Tante Randi Reklamebyrå for arbeidet «Utdanningsetaten i Oslo – #DinRetning» i samarbeid med Mindshare og Interaktiv Design AS for UDE/Utdanningsetaten i Oslo

Diplom gikk til TRY for arbeidet «DNB Festivalsommer» i samarbeid med TRY Pearl, TRY Apt, West Avenue og festivalene for DNB

Diplom gikk til TRY Opt/TRY Innhold for arbeidet «DBMO2020 – Norges første Instagram-bok» i samarbeid med All Images for Gyldendal