Årets vinnere i fagdisiplinen Reklame og Kommunikasjon

Kategori: INTEGRERT KAMPANJE

Gullet gikk til Anorak & Einarfilm for arbeidet «Et helt annet sted» i samarbeid med Bold & NoA Ignite for VIERLIVE

Jurybegrunnelse:

Gull i kategorien integrert kampanje går til en jobb som av en samlet jury ble omtalt som årets klareste vinner. Den er så mye mer enn kommunikasjon og reklame. Den er et nyskapende produkt, et nydelig univers, en jobb som pusher det digitale videre, og fikk folk til å betale for å se noe som alle andre ga bort gratis. Dette klarte de gjennom å skape nye nytt, som leverte store opplevelser i et nytt live-format, som tok tusenvis av mennesker et helt annet sted. 

Sølvet gikk til Trigger Oslo og OMD for arbeidet «Asan – Ta vare på intimiteten.» i samarbeid med Oslo Assembly, Sex og Samfunn, Kuben videregående skole, og Snapchat for Karo Pharma

Jurybegrunnelse:
Sølv i kategorien integrert kampanje går til en fin ide, som er godt digitalt tenkt, og som klarer tak i et stort samfunnsproblem – uten å bli dømmende. Det å lage en kampanje man visste ville bli kastet ut av sosiale medier var en liten genistrek, som ga kampanje en perfekt miks mellom betalte og fortjente medier. Det gjør strategien bak denne kampanjen like smart, som filmen er vakker og budskapet er intimt.

Bronsen gikk til TRY for arbeidet «Les bedre.» i samarbeid med TRY Opt, TRY Film, TRY Pearl, Bacon og Sagveien Resort for Den norske Forleggerforening

Jurybegrunnelse:
Bronsen i kategorien Integrert går til en jobb som ved god innsikt og glimt i øyet begeistret juryen. Ideen er lett og forstå, og samtidig får den seeren til å tenke. Korte filmer og høytlesning viser seg å kunne være særdeles gode virkemidler når det mediet man er i er like oppe i dagen, som løsningen på problemet. Dette er en jobb som får deg til å stoppe opp, le høyt og deretter få deg til å reflektere over at det finnes bedre ting å lese enn kommentarfeltet på sosiale medier. 

Diplom gikk til Atyp for arbeidet «Norges største arbeidsplass» i samarbeid med State og Verdens Sterkeste Mann for Honningcentralen

Diplom gikk til TRY for arbeidet «Nåtidshjernen» i samarbeid med TRY Apt, One Big Happy Family og Storyline Studios for DNB

Kategori: ENKELTARBEID

Gullet gikk til POL for arbeidet «Angry White Santa» i samarbeid med Bacon Production for Posten

Jurybegrunnelse:

Gull i kategorien enkeltarbeid går til en type jobb man ønsker å se mye mer av. Den er aktuell og modig. Arbeidet bygger på en veldig rå innsikt og strategi, som blir ivaretatt hele veien til mål. Selve uttaket er ekstremt godt gjennomført, med en helt fantastisk casting og en historie som passer avsender like godt som julenissen og Nordpolen. Det å ta opp kampen mot selveste nissen, på en akkurat passe drøy måte, er både gøy og vågalt, og gjør Posten til Norges råeste kunde akkurat nå!

Sølvet gikk til Anorak for arbeidet «Det koster mye å ha lite» i samarbeid med Bacon for Kirkens Bymisjon

Jurybegrunnelse:

Sølv i kategorien enkeltarbeid går til en særdeles godt utført life-hack video. Denne videoen snakker direkte til målgruppen, gjennom godt håndverk og situasjoner de er mestre i å skjule. Dette er rett og slett en veldig bra online video, som på en smart og overraskende måte klarer å formidle hvordan det er å vokse opp som fattig i Norge.  

Bronsen gikk til POL for arbeidet «Varm et Barn» i samarbeid med Fantefilm for Redd Barna

Jurybegrunnelse:

Bronse i kategorien enkeltarbeid viser på en eventyrlig måte at det hjelper å hjelpe. Den utnyttet de digitale kanalene den gikk i på en rørende måte og i produksjonen er det kvalitet i alle ledd. Navnet og historien bak denne jobben kjenner alle, men under årets juleaksjon kunne også alle være med å gi H.C. Andersens sørgelige julehistorie om Piken med svovelstikkene en ny og lykkeligere slutt gjennom en gave som varmer.

Diplom gikk til ANTI for arbeidet «Level Up Your Brain» for Norges forskningsråd

Kategori: SOSIALE MEDIER

Gullet gikk til No Name og Bureau for arbeidet «Headset Challenge» i samarbeid med Kristin David-Andersen Øveraas for HLF Hørselshemmedes Landsforbund

Jurybegrunnelse:
Gull i kategorien sosiale medier går til en jobb som leverer en supersmart løsning på en tydelig problemstilling. Innsikten står til gull. Valg av kanal står til gull. Profilene står til gull. Og det selvsagte løfter den til gull. Ja, det kan faktisk gjøres så enkelt som å fjerne et viktig element fra det de unge er mest interessert i for å nå ut med et viktig budskap: Headset med høy lyd ødelegger hørselen uten at du merker det. 

Bronse gikk til ANTI for arbeidet «Delivering bacon» i samarbeid med Disruptive branding for Db

Jurybegrunnelse:

Bronse i kategorien sosiale medier går til en jobb som gir makten over merkevaren til publikum, som klarte å gjøre noe stort ut av et navnebytte og lage en ny måte å snakke med kunden på. Det førte til et rikt univers, med masse gratis innhold, og stor organisk dekning i sosiale medier. Kampanjen er vågal og smart, og et nydelig eksempel på hvordan man kan bygge langsiktige relasjoner gjennom å invitere folk med på reisen. 

Bronse gikk til TRY for arbeidet «Nåtidshjernen» i samarbeid med TRY Apt, One Big Happy Family og Storyline Studios for DNB

Jurybegrunnelse:

Bronse i kategorien sosiale medier går til en kampanje, som tar opp et viktig tema, på en veldig grundig og annerledes måte. Det testes, eksperimenteres, og forskes. Gjennom et stort antall elementer, bra bruk av datafangst og filmer med et veldig godt håndverk innen sin sjanger, blir vi tatt med inn et univers med alpakkaer, flyvende hjerner og reality stjerner. Denne jobben stimulerer virkelig nåtidshjernen. 

Diplom gikk til TRY Opt/TRY Innhold for arbeidet «DBMO2020 – Norges første Instagram-bok» i samarbeid med All Images for Gyldendal