Kategorier

Hensikten med Gulltaggen Award er å inspirere til kreativ bruk av teknologi og digitale flater ved å hedre arbeider som utmerker seg gjennom nytenkning, kreativitet og godt håndverk.

Nytt av året er at årets 14 kategorier er fordelt under 4 overordnede fagdisipliner. Hensikten med dette er å gjøre det tydeligere hvilke fagområder det konkurreres i, samt heve nivået på både konkurranse og juryering.

Dersom en jobb leverer på flere fagområder, er det absolutt mulig å sende inn samme jobb i flere kategorier. Også på tvers av fagdisipliner. Selve innsendingen og dokumentasjonen må da justeres og tilpasses til de fagområdene man sender jobben inn i. De ulike juryene ser etter forskjellige ting, avhengig av hvilken fagdisiplin de tilhører.

For å lese mer om hver kategori klikk på fagdisiplinen i tabellen nedenfor, eller fortsett nedover på denne siden. Selv om du umiddelbart tror du vet hvilken kategori arbeidet ditt tilhører, anbefales det å lese igjennom alle fagdisipliner og kategorier før du sender inn. Det er fult mulig at arbeidet har store vinnersjanser også i en annen disiplin.

Er du i tvil om hvilke kategorier du skal sende inn arbeidet i, er det bare å kontakte INMA på [email protected]

Reklame og kommunikasjonMedia-strategiInnholds-markedsføringDesign og teknologi
Integrert kampanjeKampanjeBeste innholdsmarkedsføringBeste online opplevelse (utgår)
EnkeltarbeidEnkeltarbeidÅrets nyskapningProdukt og tjeneste
Sosiale medierBeste influencer markedsføringHåndverk
Online VideoHåndverkKreativ bruk av teknologi

Fagdisiplin Reklame og kommunikasjon

I disse kategoriene ønsker Gulltaggen å løfte frem det beste innen digital reklame og kommunikasjon. Juryen vil premiere de arbeidene som med en kreativ tilnærming og godt håndverk har løst kommunikasjonsutfordringer på en ny og inspirerende måte.

Integrert kampanje
Reklamekonsept tatt ut på ulike flater, med ulike virkemidler.

Kategorien krever minimum 3 ulike elementer fra 2 ulike medier (minimum et av mediene må være digitalt) som utnytter kanalenes styrker og muligheter, men som kommer fra samme konsept eller grunnidé.

Juryen ser etter kampanjer som på en kreativ og helhetlig måte har blitt tatt ut på flere flater.
EnkeltarbeidEnkeltløsninger som gjennom digitale virkemidler har skapt god kommunikasjon for en oppdragsgiver.

Arbeider som gjennom kreativitet og/eller teknologi evner å utnytte mulighetene i kanalene de er i.

Være seg en app, en kampanjeside, en smart bannerløsning el. annet.

Arbeider som sendes inn i denne kategorien kan ikke sendes inn i sosiale medier eller online video.
Sosiale medier
Arbeider skreddersydd for sosiale medier som gjennom kreativitet og/eller teknologi har skapt engasjement på vegne av en oppdragsgiver.

Juryen vil se etter arbeider som har brukt mulighetene i sosiale medier på en ny måte.

I denne kategorien holder det ikke å sende inn én video.

Arbeider som sendes inn i denne kategorien kan ikke sendes inn i kategorien enkeltarbeid.
Online video
Filmer laget på vegne av en oppdragsgiver som er vist på nett i fortjente og betalte kanaler.

Levende bilder i alle lengder og formater som er med på å løse en kommunikasjonsutfordring på en kreativ måte.

I denne kategorien skal det kun sendes inn video, og videoen kan ikke i tillegg sendes inn i kategorien enkeltarbeid.

Fagdisiplin Mediastrategi

Juryen vil premiere arbeider som på en eksemplarisk måte demonstrerer og dokumenterer den beste måten å løse en utfordring på gjennom media. I tillegg til god bruk av innsikt og et tydelig målhierarki, vil juryen også legge vekt på kreativitet.

KampanjeHer sender man inn arbeider som klarer å omsette forbrukerinnsikt, mål og teknologi til kreative og effektive kampanjer på tvers av flere kanaler.

Kampanjen må være tatt ut i minimum tre kanaler, der minimum en av disse er digitale.

Digitale kanaler inkluderer, men er ikke begrenset til, display, sosiale medier, podcast, innholdsmarkedsføring, online video, influencersamarbeid, betalt og organisk søkemotormarkedsføring.
Enkeltarbeid
Her sender man inn arbeider som klarer å omsette forbrukerinnsikt, mål og teknologi til kreative og effektive medieløsninger i én kanal.

Dette er en åpen klasse og digitale kanaler inkluderer, men er ikke begrenset til display, sosiale medier, podcast, innholdsmarkedsføring, online video, influencersamarbeid, betalt og organisk søkemotormarkedsføring.

Fagdisiplin innholdsmarkedsføring

Juryen vil premiere arbeider som evner å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg en tydelig og definert målgruppe, og kan dokumentere en positiv kundehandling – enten hensikten er å bygge merkevare, generere leads og salg, eller flytte holdninger.

Beste innholdsmarkedsføringHer sender man inn arbeider som kan vise til at man klarer å omsette forbrukerinnsikt, markedsinnsikt og merkevarestrategi til relevant og verdifullt innhold som tiltrekker en tydelig og definert målgruppe.

Juryen vil premiere arbeider som kan dokumentere effekt enten det handler om et unikt innholdskonsept, eller langsiktig mediekonsept, tatt ut i en landingsside, sosiale medier, youtube, podcast e.l.
Årets nyskapingHer sender man inn arbeider som benytter seg av innovative virkemidler og representerer nytenking i innholdsmarkedsføring.

Juryen skal premiere arbeider som inspirerer og begeistrer, og som viser hvilke kreative muligheter som ligger innen innholdsmarkedsføring.
Beste influencer markedsføringHer sender man inn arbeider som kan vise til at man gjennom innsikt og kreativitet har lykkes med å oppnå gode resultater ved å samarbeide med en eller flere profiler (opinionsledere, sosiale medie-profiler, sosiale ambassadører, sponsorobjekter, sosiale ambassadører osv.).

Juryen skal premiere arbeider som viser at de har valgt riktig profil/profiler til merkevaren og at det i kombinasjon med konsept og plattform forsterker hverandre og skaper synergieffekter.
HåndverkHer sender man inn enkeltstående arbeid som utmerker seg uavhengig av format.

Juryen skal premiere kreative arbeider som viser en imponerende håndverkskvalitet og som representerer en sann kjærlighet til faget.

Fagdisiplin Design og Teknologi

I Design og teknologi-kategoriene vil arbeidene bli vurdert ut fra følgende overordnede kriterier:

God funksjonalitet har fokus på brukeropplevelsen og gjør teknologien usynlig. Fungerer ting bra? Er det tatt gode tekniske valg som løser utfordringen på best mulig måte? Er det intuitivt og konsistent?

Det visuelle designet dreier seg om mer enn utseende og smak. Er det god design av høy kvalitet som er relevant for den jobben som skal løses? Er det lagt ned kjærlighet i alle detaljer?

Nytenkende arbeid pusher grensene for hva som har blitt gjort før. Hvor originale er de kreative valgene? Er dette nytt? Er dette et arbeid som skiller seg ut?

Innhold er ikke bare tekst, men også bilder, lyd, video og andre ting som kommuniserer løsningen. Godt innhold tar et standpunkt og gir løsningen en stemme. Er det engasjerende? Er det relevant og riktig for målgruppen? Er det tydelig?

Beste online opplevelse (utgår)Her sender man inn arbeider som er laget for å oppleves via en device/skjerm.

Arbeider som engasjerer og setter standard for brukeropplevelse og interaksjon skal premieres.

For å vinne må man kunne vise til god brukerinnsikt og godt håndverk.
Produkt og tjenesteHer sender man inn enkeltstående arbeider som for eksempel apper, mobile tjenester, spill, enkelttjenester på nettsider, branded tech, brand homes og lignende (både B2B og B2C).

Arbeider som har levert nye eller forbedrede produkter/tjenester til en målgruppe skal premieres.

For å vinne må man kunne vise til god brukerinnsikt og godt håndverk.
HåndverkHer sender man inn arbeider som løftes av imponerende design og brukervennlighet.

Dette er en kanal-/plattformuavhengig kategori hvor kreative arbeider med en imponerende kvalitet utviklet med spesielt gode ferdigheter skal premieres.

For å vinne må arbeidet representere en sann kjærlighet til faget.
Kreativ bruk av teknologiHer sender man inn arbeider som har brukt teknologi på en kreativ måte for å løse oppgaven.

Dette er en kanal-/plattformuavhengig kategori hvor kreativitet og nytenkning skal premieres.

For å vinne må det både være godt tenkt og godt utført.

Spesialkategorier

Cannes Young Lions Digital

Nasjonal konkurranse om å få bli det kreative teamet som skal representere Norge i kategorien DIGITAL i Young Lions Competitions under Cannes Lions. Egne regler gjelder. Les mer og meld deg på konkurransen her.

Best in Show

Prisen deles ut til den beste gullvinneren, og det arbeidet som på tvers av alle kategoriene var det beste i året som gikk. Det er storjuryen som kårer best in show.

Æresprisen

Den gjeve æresprisen deles ut til en enkeltperson eller en bedrift som har utmerket seg eller bidratt spesielt bra for bransjen som helhet eller innad i en av fagdisiplinene. Det er INMAs styre som velger hvem som får æresprisen.

Viktig informasjon:

Praktisk informasjon om konkurransen finner du her.

Beskrivelse på hvordan du sender inn bidrag finner du her.

Jury og kontaktinformasjon til juryledere finner du her.