Kategorier

Hensikten med Gulltaggen Award er å inspirere til kreativ bruk av teknologi og digitale flater ved å hedre arbeider som utmerker seg gjennom nytenkning, kreativitet og godt håndverk.

I årets konkurranse inngår 9 kategorier fordelt under 4 overordnede fagdisipliner. Hensikten med dette er å gjøre det tydeligere hvilke fagområder det konkurreres i, samt heve nivået på både konkurranse og juryering.

Dersom en jobb leverer på flere fagområder, er det mulig å sende inn samme jobb i flere kategorier. Også på tvers av fagdisipliner. Selve innsendingen og dokumentasjonen må da justeres og tilpasses til de fagområdene man sender jobben inn i. De ulike juryene ser etter forskjellige ting, avhengig av hvilken fagdisiplin de tilhører.

For å lese mer om hver kategori klikk på fagdisiplinen i tabellen nedenfor, eller fortsett nedover på denne siden. Selv om du umiddelbart tror du vet hvilken kategori arbeidet ditt tilhører, anbefales det å lese igjennom alle fagdisipliner og kategorier før du sender inn. Det er fult mulig at arbeidet har store vinnersjanser også i en annen disiplin.

Er du i tvil om hvilke kategorier du skal sende inn arbeidet i, er det bare å kontakte INMA på [email protected].

Reklame og kommunikasjonMediaInnholdsmarkedsføringDesign og teknologi
KampanjeKampanjeBeste innholds-markedsføringProdukt og tjeneste
EnkeltarbeidKanalBeste influencer markedsføringNettsider
Digital opplevelse

Overordnede kriterier

Alle jobber som sendes inn i Gulltaggen skal inspirere til kreativ bruk av teknologi med arbeider som utmerker seg gjennom nytenkning, kreativitet og godt håndtverk. 

Under ser du kriteriene som en jury vil bedømme jobbene på.

  • Kreativitet og konsept
    • Er dette et arbeid som begeistrer og inspirerer?
    • Forsterker konseptet budskapet til produktet eller løsningen?
    • Er arbeidet løst på en kreativ og engasjerende måte for å treffe målgruppen? 
  • Innovasjon og teknologi
    • Er arbeidet løst på en ny måte som pusher grenser? 
    • Har man brukt teknologi på en smart måte som setter en ny standard i bransjen?
  • Håndverk 
    • Er det høy kvalitet i alle detaljer som støtter opp om helheten? 
    • Har arbeidet en ekstra “wow” faktor i den visuelle opplevelsen?
    • Er designvalgene som er tatt relevante og appellerende for målgruppen?

Fagdisiplin Reklame og kommunikasjon

Enkeltarbeider og kampanjer som inspirerer og løfter bransjen videre innen bruk av teknologi og digitale flater i reklame og kommunikasjon.

Arbeidene som premieres er gode ideer, og smarte løsninger som ved hjelp av kreativ og nytenkende bruk av teknologi og digitale flater oppnår oppdragsgiverens mål.

Juryen ser etter arbeider som er minneverdige, som inspirerer og som skaper begeistring gjennom kreative virkemidler, godt håndverk og god gjennomføring.

EnkeltarbeidEnkeltløsninger som gjennom digitale virkemidler har skapt god kommunikasjon for en oppdragsgiver. Arbeider som gjennom kreativitet og/eller teknologi evner å utnytte mulighetene i kanalene de er i. 

Det kan være online video, en app, en kampanjeside, en smart bannerløsning el. annet.
Integrert kampanjeReklamekonsept tatt ut på ulike flater, med ulike virkemidler. Kategorien krever minimum 3 ulike elementer fra 2 ulike medier (minimum et av mediene må være digitalt) som utnytter kanalenes styrker og muligheter, men som kommer fra samme konsept eller grunnidé. 

Juryen ser etter kampanjer som på en kreativ og helhetlig måte har blitt tatt ut på flere flater.

Fagdisiplin Mediastrategi

Juryen vil premiere arbeider som på en eksemplarisk måte demonstrerer og kan dokumentere hvordan markedsføring og spesielt media har bidratt til å realisere et eller flere sett med forretningsmål for et selskap.

KampanjeHer sender man inn arbeider som viser hvordan innsikt om målgrupper, konkurrenter eller markedet, i kombinasjon med tydelig målsettinger har resultert i en mediestrategi og bidratt til å skape en helhetlig, effektiv og kreativ kampanje på tvers av flere kanaler. Kampanjen må være tatt ut i minimum tre kanaler, der en av disse må være digitale.

Digitale kanaler inkluderer, men er ikke begrenset til, display, sosiale medier, podcast, innholdsmarkedsføring, online video, influencersamarbeid, betalt og organisk søkemotormarkedsføring.
Kanal
Her sender man inn arbeider som viser hvordan innsikt om målgrupper, konkurrenter eller markedet, i kombinasjon med tydelig målsettinger har resultert i en mediestrategi og bidratt til å skape en effektiv og kreativ kampanje i en kanal.

Dette er en åpen klasse og digitale kanaler inkluderer, men er ikke begrenset til display, sosiale medier, podcast, innholdsmarkedsføring, online video, influencersamarbeid, betalt og organisk søkemotormarkedsføring.

Fagdisiplin innholdsmarkedsføring

Juryen vil premiere arbeider som evner å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg en tydelig og definert målgruppe, og kan dokumentere en positiv kundehandling – enten hensikten er å bygge merkevare, generere leads og salg, eller flytte holdninger.

Beste innholdsmarkedsføringHer sender man inn arbeider som kan vise til at man klarer å omsette forbrukerinnsikt, markedsinnsikt og merkevarestrategi til relevant og verdifullt innhold som tiltrekker en tydelig og definert målgruppe. 

Juryen vil premiere arbeider som viser en imponerende håndverkskvalitet og kan dokumentere effekt enten det handler om et unikt innholdskonsept, eller langsiktig mediekonsept, tatt ut i en landingsside, sosiale medier, youtube, podcast e.l.
Beste influencer markedsføringHer sender man inn arbeider som kan vise til at man gjennom innsikt og kreativitet har lykkes med å oppnå gode resultater ved å samarbeide med en eller flere profiler (opinionsledere, sosiale medie-profiler, sosiale ambassadører, sponsorobjekter, sosiale ambassadører osv.).

Juryen skal premiere arbeider som viser at de har valgt riktig influencer/profil(er) til merkevaren og at det i kombinasjon med konsept og plattform forsterker hverandre og skaper synergieffekter.

Fagdisiplin Design og Teknologi

Juryen vil premiere arbeider som utmerker seg med godt håndverk, kreative og visuelt sterke konsepter løser et problem på en ny og innovativ måte.

Produkt og tjenesteArbeider som har levert nye eller forbedrede produkter/tjenester som setter en standard for god brukeropplevelse skal premieres. For å vinne må man kunne vise til god brukerinnsikt og et godt gjennomtenkt produkt som løser et problem for målgruppen.

Digitale tjenester, plattformer og applikasjoner, enkelttjenester på nettsider og lignende. 
NettsiderHer sender man inn arbeider som løftes av imponerende design og særdeles god brukervennlighet. For å vinne må man kunne vise til god brukerinnsikt, godt håndverk og en nettside som dekker målgruppens behov og/eller bidrar til måloppnåelse for oppdragsgiver.

E-handel, informasjonssider, bedriftssider, egenprofilering, kampanjesider og lignende.
Digital opplevelseHele eller deler av opplevelsen må inneholde en digital brukerinteraksjon, men det kan inneholde analoge elementer og/eller opplevelser i det fysiske rom. 
 
Originalitet, kreativ bruk av teknologi og underholdningsverdi vil premieres. For å vinne må arbeidet engasjere sin målgruppe og vise at løsningen er riktig valg for oppdragsgiver.

Spill, interaktive installasjoner, helhetlige digitale kampanjer og lignende

Spesialkategorier

Cannes Young Lions Digital

INMA fortsetter samarbeidet med Cannes Lions i 2022. Vi arrangerer derfor nå en nasjonal konkurranse for å finne det aller beste, unge kreative teamet, som skal representere Norge i kategorien digital i den internasjonale konkurransen Young Lions Competitions.

Best in Show

Prisen deles ut til den beste gullvinneren, og det arbeidet som på tvers av alle kategoriene var det beste i året som gikk. Det er storjuryen som kårer best in show.

Årets nyskapning

Juryen nominere ett arbeid fra hver kategori som kan vinne prisen “Årets nyskapning”. Kriteriet for nominasjon er at arbeidet inspirerer og begeistrer, og som viser/demonstrerer hvilke kreative muligheter som er finnes.

Æresprisen

Den gjeve æresprisen deles ut til en enkeltperson eller en bedrift som har utmerket seg eller bidratt spesielt bra for bransjen som helhet eller innad i en av fagdisiplinene. Det er INMAs styre som velger hvem som får æresprisen.

Viktig informasjon:

Praktisk informasjon om konkurransen finner du her.

Beskrivelse på hvordan du sender inn bidrag finner du her.

Jury og kontaktinformasjon til juryledere finner du her.