{"id":7798,"date":"2021-06-10T12:00:00","date_gmt":"2021-06-10T10:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.gulltaggen.no\/?page_id=7798"},"modified":"2021-06-10T12:02:33","modified_gmt":"2021-06-10T10:02:33","slug":"anorak-einar-film-best-i-gulltaggen-2021-se-alle-vinnerne-her","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.gulltaggen.no\/anorak-einar-film-best-i-gulltaggen-2021-se-alle-vinnerne-her\/","title":{"rendered":"Anorak & Einar Film best i Gulltaggen 2021 \u2013 se alle vinnerne her!"},"content":{"rendered":"\n

Reklamebyr\u00e5et Anorak fikk sammen med Einar Film og Fortellinger tre gull, to s\u00f8lv og et diplom i \u00e5rets utgave av INMAs Gulltaggen Award. De to selskapene gikk til topps tre ganger med konseptet \u00abEt helt annet sted\u00bb for str\u00f8mmetjenesten Vi er live\/vier.live. I tillegg fikk Anorak s\u00f8lv for jobben \u00abDet koster mye \u00e5 ha lite\u00bb for Kirkens Bymisjon.<\/p>\n\n\n\n

Anorak og Einar Film og Fortellinger vant gull med \u00abEt helt annet sted\u00bb i kategorien \u00abIntegrert kampanje\u00bb i fagdisiplinen Reklame og kommunikasjon og i kategorien \u00ab\u00c5rets Nyskapning\u00bb i fagdisiplinen innholdsmarkedsf\u00f8ring. I tillegg stakk samme jobben av med s\u00f8lv i kategoriene \u00abKampanje (Mediestrategi)\u00bb og \u00abH\u00e5ndverk (Design og Teknologi)\u00bb, og fikk diplom i \u00abProdukt og tjeneste (Design og Teknologi)\u00bb. Arbeidet fikk ogs\u00e5 den gjeveste prisen \u00abBest in show\u00bb – dermed er \u00abEt helt annet sted\u00bb \u00e5rets beste arbeid! Kort sagt er jobben \u00abEt helt annet sted\u00bb k\u00e5ret til totalvinneren av Gulltaggen 2021.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 \u00abEt helt annet sted\u00bb er et konsept som ga juryen t\u00e5rer i \u00f8ynene og g\u00e5sehud. Gjennomf\u00f8ringen er uendelig vakker og \u00e5pner d\u00f8rer til en digitalisering av kulturlivet p\u00e5 en verdig m\u00e5te for b\u00e5de konsumenter, ut\u00f8vere og produsenter. Dette konseptet har v\u00e6rt et sterkt bidrag i mange kategorier\u00bb, sier juryleder Mari Gr\u00f8nvold. <\/p>\n\n\n\n

Totalt inkludert jurygeneral, visegeneral og fire juryledere, har 40 jurymedlemmer v\u00e6rt i full sving for \u00e5 finne de aller beste arbeidene fra \u00e5ret som har g\u00e5tt. Juryen har blitt ledet av \u00e5rets jurygeneral Gro Larsson fra Per H\u00f8j og visegeneral Marita Viken fra Unfold som tar over ledelsen etter Larsson i neste \u00e5rs konkurranse. Det er blitt konkurrert i ti ulike kategorier, fordelt p\u00e5 fire fagdisipline; design og teknologi, innholdsmarkedsf\u00f8ring, reklame og kommunikasjon, og mediestrategi. <\/p>\n\n\n\n

Reklame og kommunikasjon<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Anorak og Einar Film og Fortellinger har hatt med seg Bold og NoA Ignite som samarbeidspartnere p\u00e5 gull-jobben i str\u00f8mmekonseptet for norske kulturformidlere og norsk musikk. I kategorien \u00abIntegrert Kampanje\u00bb<\/strong>ble det s\u00f8lv til Trigger Oslo og OMD i samarbeid med Oslo Assembly, Sex og Samfunn, Kuben videreg\u00e5ende skole, og Snapchat med \u00abAsan \u2013 ta vare p\u00e5 intimiteten. Bronsen gikk til Try i samarbeid med TRY Apt, One Big Happy Family og Storyline Studios med arbeidet \u00abLes bedre.\u00bb for Den norske Forleggerforening Det ble ogs\u00e5 utdelt diplom til Atyp sammen med State og Verdens Sterkeste Mann for jobben \u00abNorges st\u00f8rste arbeidsplass\u00bb for Honningcentralen. Try mottar ogs\u00e5 et diplom for jobben \u00abN\u00e5tidshjernen\u00bb for DNB.<\/p>\n\n\n\n

I kategorien \u00abEnkeltarbeid<\/strong>\u00bb ble det gull til byr\u00e5et Pol sammen med Bacon Production for kunden Posten med \u00abAngry White Santa\u00bb. Anorak kapret s\u00f8lvet med Bacon for arbeidet \u00abDet koster mye \u00e5 ha lite\u00bb, for kunden Kirkens Bymisjon. Bronsen i gikk ogs\u00e5 til Pol i samarbeid med Fantefilm for jobben \u00abVarm et barn\u00bb for kunden Redd Barna. Diplomet gikk til Anti for arbeidet \u00abLevel Up Your Brain\u00bb for Norges forskningsr\u00e5d.<\/p>\n\n\n\n

Gullet i kategorien \u00abSosiale Medier\u00bb <\/strong>gikk til No Name og Bureau sammen med Kristin David-Andersen \u00d8veraas for \u00abHeadset Challenge\u00bb for H\u00f8rselshemmedes Landsforening. Det ble ikke delut s\u00f8lv i denne kategorien, men det ble delt ut to bronser hvor den ene bronsen gikk til Anti sammen med Disruptive branding for \u00abDelivering bacon\u00bb med kunden Db, og Try fikk bronse for \u00abN\u00e5tidshjernen\u00bb skapt for kunden DNB. Try Opt og Try Innhold mottar i samarbeid med All Images diplom for arbeidet \u00abDBMO2020 – Norges f\u00f8rste Instagram-bok\u00bb for Gyldendal.<\/p>\n\n\n\n

Mediestrategi<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Gullet i kategorien \u00abKanal\u00bb<\/strong> gikk til Tante Randi Reklamebyr\u00e5 for kampanjen \u00abUtdanningsetaten i Oslo – #DinRetning\u00bb for Utdanningsetaten i Oslo. Her ble det s\u00f8lv til Starcom for \u00abEn dynamisk b\u00f8lgerigg\u00bb for Telenor Kystradio. Amedia Innholdsbyr\u00e5 tok bronsen med \u00abKan lokale stemmer l\u00f8fte kjedens satsing \u2026\u00bb for Coop Prix. Diplomet gikk til OMD sammen med Schibsted for jobben \u00abOMO – Tilbake til hverdagen\u00bb for Orkla Home & Personal Care.<\/p>\n\n\n\n

– Det var forfriskende \u00e5 se hvordan teamet i Tante Randi klarte \u00e5 ta i bruk TikTok p\u00e5 en relevant og effektiv m\u00e5te. Mange merkevarer dr\u00f8mmer om \u00e5 bli relevante p\u00e5 nye plattformer, og med denne kampanjen klarte Utdanningsetaten i Oslo \u00e5 faktisk flytte en fysisk messe over p\u00e5 TikTok. Imponerende i seg selv, og spesielt viktig og godt gjort under en pandemi!\u00bb, sier juryleder Simen Hanssen.<\/p>\n\n\n\n

Gullet i kategorien \u00abKampanje\u00bb<\/strong> gikk til OMD sammen med Trigger Oslo for arbeidet \u00abAsan \u2013 ta vare p\u00e5 intimiteten\u00bb for Karo Pharma. Det s\u00f8lv til \u00abEt helt annet sted\u00bb fra Anorak og Einar Film, og bronsen til Gambit H+K i samarbeid med Netlife, Opinion, Mindshare og Oslo Assembly for jobben \u00abVerdens viktigste m\u00e5l\u00bb for Norad. Diplomene gikk til Starcom sammen med Kitchen for arbeidet \u00abAlt endrer seg fort p\u00e5 havet\u00bb og Try for arbeidet \u00abN\u00e5tidshjernen\u00bb for DNB.<\/p>\n\n\n\n

Innholdsmarkedsf\u00f8ring<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Try tok gullet i kategorien \u00abBeste innholdsmarkedsf\u00f8ring\u00bb<\/strong> for jobben \u00abN\u00e5tidshjernen\u00bb i samarbeid med Try Apt, One Big Happy Family og Storyline Studios for DNB. S\u00f8lvet gikk til Gambit H+K med \u00abVerdens viktigste m\u00e5l\u00bb for Nora. Hyper Redink stikker av med bronsen sammen med Willy Nickers og Frame for jobben \u00abKlimamyter for Klimaetaten i Oslo\u00bb for Klimaetaten i Oslo. Try Innhold f\u00e5r i samarbeid med Try Film, Try Apt og Try Reklame diplom for jobben \u00abAgurknytt\u00bb for BAMA. Schibsted Partnerstudio og Mindshare f\u00e5r ogs\u00e5 diplom for arbeidet \u00abHelsedirektoratet, Schibsted Partnerstudio & Mindshare: VG direktestudio, COVID-19\u00bb.<\/p>\n\n\n\n

Helt til topps i kategorien \u00abBest influencer markedsf\u00f8ring\u00bb <\/strong>gikk No Name og Bureau sammen med Kristin David-Andersen \u00d8veraas med arbeidet \u00abHeadset Challenge\u00bb for H\u00f8rselshemmedes landsforening. S\u00f8lvet gikk til Tante Randi Reklamebyr\u00e5 med \u00ab#Din retning\u00bb for Utdanningsetaten i Oslo. Her ble det bronseplass til Nord DDB i samarbeid med Uh\u00f8rt, Verdens Sterkeste Mann og Julien Alary for kampanjen \u00abStemmer verdt \u00e5 lytte til\u00bb for ice. To diplomer ble utdelt, ett til Pol for jobben \u00abE(MERCH)ING\u00bb i samarbeid med Also Known As og NoName for Posten, og ett til Anti for \u00abLevel Up Your Brain\u00bb for Norges forskningsr\u00e5d.<\/p>\n\n\n\n

I kategorien\u00a0\u00ab\u00c5rets nyskapning\u00bb<\/strong>\u00a0gikk\u00a0gullet til \u00abEt helt annet sted\u00bb av Anorak og Einar Film og Fortellinger da det er et innovativt konsept som skiller seg ut fra andre lignende initiativ fordi det har endret m\u00e5tene vi konsumerer musikk p\u00e5 \u2013 p\u00e5 lang sikt.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

For \u00e5 dele ut metall i \u00c5rets nyskapning mener juryen at bidraget m\u00e5 v\u00e6re innovativt innenfor innholdsmarkedsf\u00f8ring som kategori. Arbeidene som er sendt inn i \u00e5r er alle kreative, bygger p\u00e5 gode strategier og kan vise til solide resultater, men de mangler likevel innovasjonen vi mener metall-kandidater b\u00f8r ha. En samlet jury velger derfor \u00e5 ikke dele ut s\u00f8lv eller bronse i denne kategorien i \u00e5r, men tre diplomer. <\/p>\n\n\n\n

Diplomene gikk til\u00a0Tante Randi Reklamebyr\u00e5, Mindshare og Interaktiv Design for arbeidet \u00abUtdanningsetaten i Oslo – #DinRetning\u00bb for AS for UDE\/Utdanningsetaten i Oslo. TRY mottar diplom for arbeidet \u00abDNB Festivalsommer\u00bb i samarbeid med TRY Pearl, TRY Apt, West Avenue og festivalene for DNB. TRY Opt og TRY Innhold sikret seg diplom for arbeidet \u00abDBMO2020 – Norges f\u00f8rste Instagram-bok\u00bb i samarbeid med All Images for Gyldendal.\u00a0Vi h\u00e5per bransjen kan fortsette det gode arbeidet med \u00e5 skape innovative arbeider fremover.<\/p>\n\n\n\n

Design og Teknologi<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Det ble i \u00e5r delt ut to gull i kategorien \u00abProdukt og Tjeneste\u00bb, dette da juryen ikke kunne velge mellom et fantatsisk produkt eller en fantastisk tjeneste da begge sto til gull. Byr\u00e5et Hyper Games tok gullet med spillet \u00abM\u00f8rkredd\u00bb for seg selv som kunde, nemlig Hyper Games. Byr\u00e5et Blank fikk gull for kampanjen \u00abAMOI \u2013 Byens beste levert til deg p\u00e5 d\u00f8ra\u00bb for kunden Posten Norge. I samme kategori ble det utdelt bronse til L\u00e5nekassen og NoA Ignite for kampanjen \u00abService oriented platform to ensure \u2026\u00bb for L\u00e5nekassen. Det ble delt ut to diplmer, et diplom gikk til Los & Co \/ Neue Design Studio i samarbeid med Dekode med arbeidet \u00abJordan S\u00e5nn\u00bb for Orkla House Care (Jordan).\u00a0Anorak & Einarfilm f\u00e5r diplom for \u00abEt helt annet sted\u00bb for Vi er live.\u00a0
<\/p>\n\n\n\n

– I \u00e5r ble det to gull i denne kategorien. Bidragene var sv\u00e6rt ulike og inspirerende p\u00e5 hver sin m\u00e5te. Vi kunne rett og slett ikke sette de opp imot hverandre, og begge sto til gull. Amoi, som samler noen av de beste lokale butikkene og varene p\u00e5 ett sted og leverer det hjem til deg p\u00e5 d\u00f8ren. Tjenesten er nyskapende og sv\u00e6rt aktuell n\u00e5 som alt har v\u00e6rt koronastengt. Et fint bidrag til \u00e5 knytte det lokale sammen, b\u00e5de for forbruker og bedrifter. M\u00f8rkredd som et ett nydelig indispill med g\u00e5ter som engasjerer spilleren p\u00e5 t\u00e5 og hev. Man kan spille alene, men det fungerer enda bedre n\u00e5r man er to. Vi liker spesielt den lekene visuelle utrykket med fokus p\u00e5 lys og m\u00f8rkt og at spillet fungerer best n\u00e5 man spiller sammen med andre., sier juryleder Ann-Kristin Hansen, daglig leder og partner i AntiDiffer.<\/p>\n\n\n\n

I kategorien \u00abH\u00e5ndverk\u00bb<\/strong> var det Sn\u00f8hetta som sikret seg gullmedaljen med arbeidet \u00abAn E-mail First Visual Identity\u00bb for kunstneren Bjarne Melgaard. S\u00f8lvet gikk til mestvinnende \u00abEt helt annet sted\u00bb av Anorak samt Einar Film for kunden Vi er live. Bronsen gikk til Visit Oslo, Haptiq og Good Morning med \u00abOslo Spex \u2013 Henrik Ibsen\u00bb for Visit Oslo. Diplom gikk til Anti i samarbeid med Try Apt med jobben \u00abNorges Musikkh\u00f8gskole – Identitet \/ nettside nmh.no\u00bb for Norges Musikkh\u00f8gskole.<\/p>\n\n\n\n

I \u00e5r var det 64 arbeider som ble nominert i s\u00e5kalt \u00abshortlist\u00bb. Totalt ble det utdelt 11 gull, syv s\u00f8lv, 10 bronse, 17 diplomer og Best in Show. Men en pris gjenst\u00e5r \u2013 og det er selveste \u00e6resprisen som deles ut etter sommeren.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 P\u00e5 grunn av pandemisituasjonen ble det dessverre ingen fest til \u00e6re for alle vinnerne og deltakerne i \u00e5r heller. I stedet arrangerer vi p\u00e5 en mottakelse for vinnerne etter sommeren \u2013 der vinnerne vil f\u00e5 sine statuetter og diplomer og ikke minst heder og \u00e6re! Vi vil ogs\u00e5 da offentliggj\u00f8re og dele ut \u00e6resprisen. Det vil bli en uformell markering til \u00e6re for vinnerne, lover daglig leder Camilla Grund i INMA.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Men til neste \u00e5r skal vi virkelig ta igjen det tapte i forhold til sosialt liv, fest og st\u00e5hei i forbindelse med Gulltaggen. Vi har allerede startet planleggingen og det er bare \u00e5 begynne \u00e5 glede seg. N\u00e5 g\u00e5r vi ett steg videre med mottakelse etter sommeren \u2013 ogs\u00e5 kliner vi til for fullt i 2022, sier Camilla Grund.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Reklamebyr\u00e5et Anorak fikk sammen med Einar Film og Fortellinger tre gull, to s\u00f8lv og et diplom i \u00e5rets utgave av INMAs Gulltaggen Award. De to selskapene gikk til topps tre ganger med konseptet \u00abEt helt annet sted\u00bb for str\u00f8mmetjenesten Vi er live\/vier.live. I tillegg fikk Anorak s\u00f8lv for jobben \u00abDet koster mye \u00e5 ha lite\u00bb … <\/p>\n